söndag 1 februari 2009

Phelps kör så det ryker

Den åttafaldiga guldmedaljören från OS i Beijing, Michael Phelps, har bett om ursäkt skriftligt för en bild från november där han ses röka marijuana. Trots att det inte är prestationshöjande så räknas det som dopning och kan ge 2-4 års avstängning.

Detta är inte alls bra. Självklart för missbruket, men framförallt för att Michael Phelps är en förebild för många ungdomar. Inte bara för simmande utan för alla andra med ett strulande liv. Enligt hans mor under OS så skickade hon honom som liten till simträningen för att han skulle få utlopp för en del av sin hyperaktivitet. Om jag inte tar helt fel har han även fått diagnosen ADHD. Det gör hans prestationer i bassängerna ännu större och den bilden riskerar nu att solkas ner.

Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om Wadas regelverk. Om ett medel inte är prestationshöjande, varför är det då dopningsklassat? De flesta länder har lagar kring narkotikainnehav och i vissa fall –bruk, det borde ju räcka alldeles utmärkt.

Slutligen är det ju allmänt känt inom idrottskretsar att många toppatleter festar ganska hårt under de få viloperioder de har. Det är förstås inget att rekommendera men jag kan faktiskt tycka att det är rätt mänskligt så länge det inte går över styr som i det här fallet.

Relaterat: DN, SvD, AB

Andra bloggar om , , .

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dick, jag tycker det är synd att du tar en så reaktionär ställning mot det som hänt. Vad är det med cannabis som är så förkastligt? Jag vill påstå att du inte vet speciellt mycket, om något, om cannabis och vad det har för effekter på oss. Har bloggat om det här tidigare och jag tycker det är tråkigt att så många tror att cannabis är så farligt och fel. Speciellt när allt talar emot den tron ifall man bara tar sig tiden och läser lite om det. :(
Skulle bli jätteglad om du ville läsa denna artikel jag skrev i ämnet och kommentera det.

Dick Bengtson sa...

Oskar, Cannabis är en drog precis som alkohol och tobak. Att vi gjort det historiska misstaget att legalisera dessa betyder ju inte att vi ska legalisera fler.
När jag gjorde lumpen hade jag ett antal lumparpolare som rökt i flera år. Att påstå att det inte hade skadat deras kroppar och hjärnor är bara skitsnack.
Är själv ingen fanatiker, snusar och tar gärna en whisky men det är inget jag skryter över.