fredag 20 februari 2009

Lettlands sak är vår

Lettlands premiärminister Ivars Godmanis tvingas avgå i finanskrisens spår och president Valdis Zatlers ska försöka få till en samlingsregering som kan rida ut den svåra ekonomiska situation som landet befinner sig i.

Jag lider med mitt ”moderland” och hoppas så klart att krislånen från IMF och EU ska hjälpa till.
Två saker måste man ha i minnet när man betraktar utvecklingen i Lettland. För det första så är det en väldigt ung demokrati. Det är bara tjugotalet år sedan man blev självständiga senaste gången, vilket i sin tur betyder att den demokratiska tradition som vi är vana vid ännu inte finns där. Många generationer letter är vana vid att landet styrs från Moskva och inte via egna demokratiskt valda representanter. Allt detta gör förstås att urvalet erfarna politiker som kan hantera kriser inte är så stort.
För det andra har ivern bland folket att ”jobba ikapp” de förlorade åren av sovjetisk diktatur medfört att man dragit på sig lån som nu blir svåra att betala tillbaka. Man har helt enkelt inte haft tid att låta utvecklingen ha sin gilla gång utan velat skynda på och speeda upp så mycket man kunnat.

Vad som är viktigt nu är att vi hjälper till så mycket vi kan. Då menar jag självklart de svenska banker, i första hand SEB och Swedebank, som har tunga intressen i landet men även vanliga svenskar som du och jag. Res till Lettland, ta del av vår delvis gemensamma historia, och hjälp folket där genom att stödja deras turistnäring. Det är väldigt intressant och än så länge ganska billigt. Våren i Riga går inte av för hackor, jag lovar!

Relaterat: SvD, AB, DN.

Andra bloggar om , .

En hel blogg om Lettland hittar du här.

2 kommentarer:

Matthias sa...

Jo, det är sant, det bästa medlet mot kris är att hålla ekonomin igång så gott det går. Inom rimliga ramar förstås - man ska inte kasta pengar på saker som man inte vill ha. I fallet Lettland är det dock enkelt (för oss) - att åka dit och turista är verkligen mysigt, så jag kan bara stödja din rekommendation.

Dick Bengtson sa...

Det finns mycket kul att se och göra i Riga. Ockupationsmuséet och Balzams Bar är två helt olika aktiviteter jag rekommenderar.