tisdag 24 februari 2009

Champions League – kvällen är räddad

I kväll drar slutspelet i Champions League igång, vårens höjdpunkt inom klubbfotbollen. Massor med stjärnor, massor med pengar på spel, massor med fotbollsgodis.

För oss som inte har betalkanaler vankas Lyon vs Barcelona. Det kan bli en riktig godbit även om Barca gick på en oväntad mina i derbyt mot Espanol i helgen. Spanjorerna har annars spelat en gudabenådad fotboll den senaste tiden. Ett aber är dock att ”den bleke riddaren” Andres Iniesta är skadad och inte följer med till Frankrike. Det betyder att Xavi får ta ett större ansvar på mittfältet. Jag tror ändå det räcker, helgens förlust var säkert en väckarklocka för laget och de kommer säkert heltaggade till matchen. Mitt tips är 0-2, med Messi och Henry som målskyttar.


Den match som haussas mest i media är Inter vs Manchester United och matchen i matchen mellan Ronaldo och Zlatan. I den matchen finns risk för att Fergusons mannar spelar defensivt för att kunna avgöra hemma i returen. Tipset blir alltså 0-0. Inters möjlighet kanske ligger i att serben Vidic, i mitt tycke en av världens bästa mittbackar, är avstängd. Låt oss hoppas att jag har fel och att Zlatan för en gångs skull kan leverera i CL.
I övriga onsdagsmatcher möts Arsenal och Roma samt Atletico Madrid och Porto. Arsenal har förtvivlat svårt att göra mål, men kanske det lossnar nu trots att Arsjavin inte får spela CL, jag sticker ut hakan och tippar 2-0. Atletico borde kunna slå Porto och får mitt tips, 1-0.

Har ni tur får ni mina torsdagstankar imorgon.

Relaterat: AB, AB, DN, DN, DN, SvD.

Andra bloggar om , .

Inga kommentarer: