fredag 24 februari 2017

Öppet brev till tonårsföräldrar i Tyresö

Ursäkta språket, men jag blir så jävla förbannad och besviken!

Flera helger i rad har det varit inbrott och vandalisering i Alby igen. Trasiga dörrar och fönster. Klotter, fimpar och trasiga spritflaskor. För vilken gång i ordningen vet jag inte.

Det jag faktiskt vet, är att det varje gång kostar 10 000-tals kronor att återställa. För att inte tala om olägenheten för dem, skötsamma medborgare, som vill använda byggnaderna till det de är till för.

Med risk för att sticka ut hakan så vill jag påstå att förövarna är våra egna ungdomar från Tyresö. Sannolikheten att några utomstående, om de ens känner till platsen, skulle ta sig dit mitt i vintern är osannolik. Dessutom är det någon smartskalle som tappat sin plånbok utanför, så han är identifierad.

 
Så, ni tonårsföräldrar i Tyresö, vet ni vad era tonåringar gör på kvällar och nätter?

Ja, några av er vet uppenbarligen inte. För jag vill inte tro att ni uppmuntrar era barn att begå inbrott och sedan svina ner vår gemensamma egendom på alla möjliga sätt.

Ni som känner på er att ni inte vet. Ta reda på det då! Nu!

Ta inte den bekväma vägen att alltid tro på era barn! Alla som varit tonåringar själva, vet att man såklart undviker att berätta allt för sina föräldrar.
Som förälder är man ansvarig för sina barn och deras handlingar! Att skaffa barn är att ta på sig ett ansvar som ofta är livslångt, eller åtminstone varar i arton år!

Jag blir så förbannad när jag ser denna meningslösa förstörelse att jag kokar inombords! Resultatet av detta kommer bli ökade kostnader för mer frekvent bevakning, kameror på olika sätt och en jäkla massa onödigt jobb för kommunens anställda som kunde ägnats till något vettigt!

Och, jag vill bara påpeka det, argumentet att ”det finns ju ingenting att göra” är ingen ursäkt! Kommunen erbjuder massor med alternativ på fritidsgårdar och träffpunkter.
Vi har ett fantastiskt föreningsliv med en oändlig mängd möjligheter. Det går tyvärr kanske inte att hitta vettiga sysselsättningar för precis alla, men detta är ändå ingen ursäkt för att förstöra och svina ner!

Så, tonårsföräldrar, kan ni se er själva i spegeln och ärligt säga att ni vet vad era tonåringar gör ikväll? I så fall kan ni ta ett glas vin med gott samvete. Om inte, strunta i vinet och ta en tur i Tyresönatten och hämta hem er tonåring!

Observera att jag skriver detta för att jag bryr mig. Även om de småligister som förstör. De är också Tyresöbor. Tro inget annat!

PS Saknar du en kofot? Då kanske det är din som finns omhändertagen med ditt barns fingeravtryck på? Kontakta polisen i så fall för att reda ut saken. DS

7 kommentarer:

Peter Kjellborn sa...

Jag blir inte förvånad över att du kallar ungdomar som visar missnöje emot samhället för ligister när demokratin är en mänsklig rättighet och det är bra att ungdomar är engagerade!

Dick Bengtson sa...

#Peter Kjellborn# Demokrati är inte att förstöra allmän egendom. Det kallas anarki.

Anonym sa...

WENDELIUS använder mitt namn Peter Kjellborn för att sprida sin
dynga
Mikael Wendelius pers.nr. 800218-0456 som bor på Hagalundsgatan 18 Solna portkod 2418 använder mitt och snarligt namn Peter Kjellbourne för
att skada mig och mitt anseende.

Britt Marie Thente sa...

Jag håller med peter kjellborn om att det är bra att dessa ungdomar engagerar sig!

Unknown sa...

Det gör han inte alls, Kjell.
Bara för att någon ringer eller använder ditt namn så betyder det inte att det måste vara Mikael. Kan vara vem som helst. Ta reda på fakta innan du yttrar dig, Peter.

Anonym sa...

Du är en kuksugare, Dick.

Peter Kjellborn sa...

Wow, ännu ett öppet brev från den där 'bekymrade' personen i Tyresö. Verkar som denne har svårt att förstå att tonåringar inte är robotar. Visst, det påstås att det finns bevis för att ungdomar från Tyresö är inblandade, men hur kan vi vara säkra på att det inte är bara överdrivna påståenden? Kanske är det någon vuxen som försöker sätta dit oskyldiga ungdomar för att dölja egna misslyckanden? Men jag antar att det är lättare att skylla på föräldrarna och ungdomarna än att faktiskt försöka förstå vad som händer. Måste vara bekvämt att sitta bakom en skärm och kasta skuld istället för att vara en del av lösningen.