onsdag 25 maj 2011

Oprah for president

Oprah Winfrey lägger sin pratshow efter nästan 5 000 avsnitt. Jag kan inte påstå att jag sett ett enda helt program, men några sekvenser har man ju inte kunnat undgå.

Oavsett vad jag tycker, så är ju hennes liv som ”the American dream”.  Uppväxt i slummen, sexuellt utnyttjad som barn, man kan få en bättre start i livet.

Allt hon rör vid verkar förvandlas till guld och hon har gjort sig en miljardförmögenhet på sin show. Oprah räknas som en av de inflytelserika kvinnorna i USA. Hon stöttade Barack Obama i hans kampanj inför valet 2008 och går som barn i Vita Huset.

Då kan man ju undra vad hon ska göra nu? Det sägs att hon vill ha en roll på Broadway, men jag tänker lansera en annan teori. Du får själv avgöra sannolikheten.

Vid amerikanska presidentvalet 2016 är Oprah 62 år. Hon är rik, har makt och är uppenbarligen väldigt omtyckt av många amerikaner. USA har då haft sin första färgade president, men inte sin första kvinnliga sådan. 

Jag tror att hon kanske ställer upp som presidentkandidat. Hon kommer inte utmana Obama 2012, men 2016 så det är dags.

Kunde Ronald Reagan, en B-skådis, bli president, Arnold Schwarzenegger, en anabolstinn C-skådis, bli guvernör, så varför skulle inte en smart, rik och omtyckt superkändis, med en egen TV-kanal, kunna bli landets första kvinnliga president?

Kom ihåg var ni läste det först!

Relaterat: DN, SvD, AB, AB, AB, AB, AB, Exp, Exp, Exp, Exp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har rätt. Jag hoppas verkligen att hon blir president 2016. Då blir USA rikare och fredligare.