fredag 6 maj 2011

Krya på dig, Seve!

Nyss hemkommen från årets första golfrunda på hemmabanan skummar jag nyheterna på nätet. Då ser jag att en av de största genom tiderna, spanjoren Severiano Ballesteros, drabbats av bakslag i sin rehabilitering från en hjärntumör och kämpar för sitt liv.

För er som inte är så insatta i golfhistorien talar vi här om en av de elegantaste spelarna världen någonsin skådat. En golfens Franz Beckenbauer.

Han var som hetast när jag började med det ädla spelet på 90-talet. Otaliga är de gånger man sett honom reparera missar med slag som påminde om cirkuskonster. En fantastisk teknik kombinerad med ett sällsynt spelsinne.

Jag minns särskilt en gång när Seve hamnat i en grop, bakom ett träd. Han tillkallade en domare för att få fridropp, eftersom han hävdade att gropen var grävd av ett djur. 
Domaren nobbade, honom varpå Seve, kolsvart i sina spanska ögon, på något vidunderligt sätt inte bara tog sig ur gropen utan lyckade dessutom skruva bollen runt trädet, in på greenen. Ett fantastisk nummer i den högre skolan.

Att han som av sina konkurrenter beskrivs som en riktig gentleman, både på och utanför banan, endast är 54 år gör saken ännu sorgligare. Krya på dig, Seve!

Hur min golfrunda gick? Det känns inte så viktigt längre.

Uppdaterat 7 maj: Seve gick bort idag, 54 år gammal. RIP.

Relaterat: DN, SvD, AB, Exp.

Inga kommentarer: