torsdag 12 maj 2011

Facebookläckage? So what?

Facebook kan ha stått öppen för vissa annonsörer så att de kanske kan ha kommit åt en del användarinformation. Oroliga användare uppmanas att byta lösenord.

Vem förvarar viktig information på FB? Vad skulle kunna hända? 

Att någon får reda på att jag bara har 68 vänner medan vissa av dessa har nästan tusen? Eller att jag och Carl Bildt har tre gemensamma vänner? Eller kanske att jag är med i grupperna ”Europeans for snus” och ”Hallonlakritsskalle”?

FB är för mig ett ställe där jag är ibland, jag erkänner, mest för att informera om nya inlägg på denna blogg, men också för att hålla viss kontakt med gamla jobbarkompisar. Jag har t o m träffat på några av mina kusiner som jag inte haft kontakt med på många år. Men att förvara viktig eller känslig information där, aldrig i livet!

Särskilt viktigt är det dock inte för mig och förstår inte hur vissa bara hinner, och orkar, dokumentera varje rörelse i sina liv. 

Nu vaknade jag – gröt till frukost – förmiddagskaffet smakar beskt – nu mailade jag till brorsan – nu klickade jag ”Gilla” på din kommentar - kolla länken jag hittade......

Men, varför inte, vi lever ju i den fria världen. Frågan är bara om FB hjälper eller stjälper BNP?

FB skulle absolut vinna på att bli lite vassare genom att t ex införa klickfunktion för ”Ogilla” eller för att helt enkelt kunna avvisa ”Vänförfrågningar” från människor man aldrig skulle vilja bli vän med. Varför måste det vara så tamt och mesigt?

Jag kommer inte att byta lösen, kul är det ibland, men inte så viktigt för mig i alla fall.

Relaterat: DN, SvD, SvD, PJ, Exp.

Andra bloggar om, , , .

Inga kommentarer: