torsdag 1 januari 2009

Sexköp utomlands

Idag inför Norge en sexköpslag enligt svensk modell, dock med en väsentlig skillnad: Den norska lagen förbjuder även sexköp i utlandet.
Man skulle kunna tro att det är en Norgehistoria, men icke. Det finns t o m vissa svenska politiker som vill göra gemensam sak med normännen inom svensk lagstiftning.

Självklart kan jag förstå den moraliska vinklingen men drar man saken till sin spets kan det skapa väldigt konstiga juridiska motsägelser.
Min absoluta åsikt generellt är att i Sverige gäller svensk lag som stiftas i den svenska riksdagen och det är allas skyldighet, både medborgare och tillfälliga besökares, att rätta sig efter den. Besöker jag ett annat land är det min skyldighet att ta reda på vilken lagstiftning som gäller där och rätta mig efter den.

Det finns länder där prostitution är tillåten inom vissa regelverk, en norsk medborgare som besöker en prostituerad begår alltså inget brott i dessa länder men kan uppenbarligen bli straffad för detsamma hemma i Norge. Undrar hur norska myndigheter i så fall får reda på ”brottet”?

Att diskutera det moraliska i att utnyttja människor sexuellt i andra länder ska vi naturligtvis fortsätta med och gärna försöka påverka andra länders lagstiftning genom debatt med deras folkvalda men håll fingrarna borta från andra länders lagar!

Relaterat: AB.

Andra bloggar om , , .

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig.