tisdag 30 december 2008

Önskelista 2009

Inför julen bör man skicka in sin önskelista till Tomten så att han ska veta vilka julklappar man vill ha. I år skickade jag ingen utan sparade den till en lista med förhoppningar och önskningar inför det nya året. Håll till godo.

**Internationellt
En önskan som funnits länge men som naturligtvis accelererat senaste veckan är ett slut på stridigheterna i och kring Israel och Palestina. Jag sätter ett litet hopp till Hillary Clinton, men f-n trot´. Fiendskapen och misstron mellan folken har funnits där sedan staten Israel bildades, innehåller så många bottnar, inte minst religiösa, och är oerhört svår att komma tillrätta med. De flesta generationerna på bägge sidor har inte upplevt annat än krig, tillfälligt avbrutna av bräckliga vapenvilor, och när det dessutom inte finns någon politisk stabilitet hos någon av parterna är det svårt att finna hopp.
I slutändan kanske det bara finns en lösning och det är att det internationella samfundet, med våld om det behövs, går in mellan parterna, delar upp territoriet och upprätthåller freden med vapenmakt. Givetvis ett gigantiskt misslyckande men hur många generationer måste förstöras innan man kan skönja en ljusning?
En annan önskan är att mitt moderland Lettland börjar hitta tillbaka efter det ekonomiska stålbad som pågår. Letterna vill så mycket, de har trettio år att ta ikapp jämfört med oss, men de måste inse att det görs inte så snabbt som de skulle vilja

**Sverige
För landets räkning önskar jag att pågående finanskris och lågkonjunktur blir hanterbara och att det kommer något gott därifrån. Det brukar säjas att krisen är innovationernas moder och jag hoppas så även denna gång. Jobbiga perioder brukar locka fram det bästa i oss om inte annat för att vi i gemen är överlevare. De flesta av oss får dessutom mer pengar i plånboken bl a tack vare det tredje jobbskatteavdraget. Om vi hjälps åt att spendera åtminstone en del av dessa så hjälper vi till att hålla hjulen rullande.
Sedan vill jag att det ska gå bra för mitt parti i EU-valet och att vi får ett högre valdeltagande än senast. Det vore tragiskt om vi fick små enfrågepartier från Sverige ännu en gång.

**Tyresö
För min kommuns räkning önskar jag förstås även där att landets pågående ekonomiska problem ska drabba oss så skonsamt som möjligt. Vi har en bra grund för att hantera en kommande nedgång men det finns ju förstås inte oändliga resurser att ösa ur.
I de nämnder jag numera sitter ska vi förstås fortsätta att med kontrollerad ekonomi ständigt förbättra verksamheten till Tyresöbornas fromma. Vi är stolta, men inte nöjda!

**Sportens värld
Sportsligt sett vore det ju toppen om fotbollslandslaget kunde kvalificera sig till VM i Sydafrika.
Det vore också kul att se vad en frisk Susanna Kallur kan göra i en VM-final utan att snubbla på någon häck.
I golf är det dags för en svensk major på herrsidan. Robert Karlsson eller Henrik Stensson? Ett kanonroligt svar på den frågan vore min klubbkompis Alexander Norén!

Till sist önskar jag alla mina läsare EN RIKTIGT BRA START PÅ 2009!

Relaterat: AB, AB, SvD, SvD, DN, DN.

Andra bloggar om , , , , .

Inga kommentarer: