lördag 3 januari 2009

Kuitunen leder – vem bryr sig?

Finska skidåkaren Virpi Kuitunen leder Tour de Ski inför den spektakulära avslutningen upp slalombacken imorgon. Ni kommer ihåg, samma tävling där Charlotte Kalla knäckte just Kuitunen förra året.
Jag tycker att Tour de Ski är en tuff och rolig tävling att titta på, även om svenskarna i år inte ligger i topp. Att en sådan åkare som Kuitunen som tidigare varit dopad leder gör mig naturligtvis misstänksam och gör att jag tappar intresset. Fick jag bestämma skulle hon varit avstängd på livstid och inte kunnat komma tillbaka och tjäna prispengar på bekostnad av sina ”rena” medtävlare.
En idé som skulle vara intressant att testa vore att förutom avstängning även döma dopade åkare att vid eventuell comeback betala 10 procent av prispengarna till en fond för antidopningsforskning. Resten av den aktiva karriären! Det skulle göra att dopade åkare fick betala tillbaka en del av den skada de åsamkat i reda pengar och bidra till att kunna avslöja andra fuskare.

Relaterat: SvD, DN, DN, AB, AB.

Andra bloggar om , .

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar ju bry dig då du bemödat dig med att blogga

Anonym sa...

Tja, en annan idé som dyker upp är ju huruvida den deltagare som enligt bloggaren "knäckte" Kuitunen var så stark av naturliga orsaker......? Att "knäcka" en som dopat sig till framgång borde ju också betraktas med skepsis eller??????

Dick Bengtson sa...

Jo det är sant, jag bemödade mig för att jag retar mig på att hon får en uppmärksamhet (och prispengar) hon inte förtjänar.
När det gäller Kalla så räknar jag henne som "ren" tills motsatsen bevisas. Tar för givet att hon testas ofta.

Anonym sa...

Det är en ganska typisk inställning, detta att svenska idrottare får vara "rena" tills motsatsen bevisats, alla andra nationers deltagare förväntas vara dopade om dom överträffar sig själva. Jag vill tro på att alla deltagare är rena, att de som tidigare fastnat i dopingkontroller kontrolleras intensivt efter en comeback, Kuitunen fastnade 2001, alltså en hel del år sen. Att tro att effekten av hennes doping skulle hålla sig i över 7 år är inte troligt. Att det skulle påverka hennes teknik idag är väl föga troligt. Jag gillar inte doping. Vare sig finsk eller annan. Vad jag vänder mig emot är detta; hon har tagit sitt straff. Att hon kommit tillbaks efter detta är i mitt tycke beundransvärt. Att Kalla skulle vara dopad tror jag inte heller, hennes inställning till sin sport är alltför asketisk. Hon är ung ännu, och kommer säkert att knäcka fler toppidrottare, inte bara Kuitunen.

Anonym sa...

Virpi Kuitunen burde vært utestengt for livstid, på samme måte som alle andre som har dopet seg burde vært. Det har ikke noe å si om hun eventuelt har sluttet å dope seg - i mine øyne vil hun alltid være en ynkelig taper. I tillegg er hun freidig nok til å beskylde Marit Bjørgen for å jukse - hun påstår at Marit tråkker på skiene til de andre løperne i sprint-renn. Latterlig!

Det er synd at ikke Charlotte Kalla er med i år - det var virkelig en fryd å se på at Kalla parkerte Kuitunen i bakken i fjor! I år er det dessverre bare en annen finsk løper som har muligheten til det og dermed er ikke gleden like stor hvis hun skulle klare det.

Anonym sa...

Gud som skylde sitt ansikte (Mose boken) = Adam och Eva och förbjöds äta kunskapens frukt. Judarna har genomfört ett trick sedan dess. Alla empiri tyder ju på det. Gravitation (empiriska bevis för, physorg nyligen ) och ljushastigheten sydkoreansk studie.
Einstein relativitet (transformationsgeometri, turbulens). Blakes virvlar till förståelsen av kvark-gluon plasman. Hade inte Gödel umgåtts med Einstein. Poincare som var först med relativitetsförståelsen (turbulens). Judarna har ju bara tagit.
Utrotningen 42-45= kommunister och sossar. Det onda dom hade gjort i öst senare.
Drottningen av Saba lyssna på Salomos visdom= förflytta dom dit
Ulvar i fårakläder. Kristna är ju inplanterade i världen (40 miljoner). En del ulvar är ju också inplanterade. Star Trek film “Jude ulv i fårakläder” som blev 3 m lång varelse. Som vingförsedda “Gudarna” förr i tiden.
Nanorobotarna= ställer in dom för att få väck skitstövlarna (biomarkör eller dylikt). Rationellt i så mån. Ta en Ulf Ekman= grillas på heta stolen (elektriska stolen).
Skitstövlar/idioter i kristna leden= förbud
PROPORTIONSPRINCIPEN I VÄRSTERLÄNDSK RÄTT/JURIDIK

Dick Bengtson sa...

¤Anonym1¤. Min poäng, kanske lite otydlig, är att även jag tycker att dopare borde stängas av på livstid. De har förbrukat allt förtroende hos mig.
Skänk även en tanke på de stackars idrottare som inte får plats i landslagstrupper, får träningsbidrag etc för att fuskare tar deras platser.
¤Anonym norrman¤. Håller med dig till 100%.
¤Anonym2¤. ?????????

¤Alla tre¤. Det vore ännu trevligare med ett namn, en signatur eller ett alias ;-).