torsdag 30 oktober 2008

Bus eller godis

Imorgon är det allhelgonaafton, inledningen på en helg där vi av tradition ska uppmärksamma våra nära och kära som gått bort. En sympatiskt tanke tycker jag även om man kanske bör tänka på dem andra dagar också.
Allhelgonahelgen i år sammanfaller med Halloween vilket också innebär barn, utklädda till diverse spöken och monster, som ringer på min dörr och skriker ”bus eller godis?”. Öppnar jag då dörren och berättar att jag faktiskt inte har något godis hemma, eller inte har lust att dela med mig, finns alltid risken att få ett trasigt ägg i brevlådan eller klotter på staketet.

Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt tyckt om den ”nya” tradition som är förknippad med det anglosaxiska Halloweenfirandet. Visserligen är det en av få icke kristna traditioner men den här delen med ”bus eller godis” känns mer som en form av tiggeri.
Jag kan förstå om vissa människor tycker att det är kul med små barn som dyker upp vid dörren men jag gillar det inte. Och nej, du har så rätt, mina barn har aldrig fått syssla med sådana övningar och det har blivit folk av dem i alla fall (oj vad gammal jag kände mig när jag skrev det där...). Vi har som tur är haft råd att köpa vårt eget godis.

Ett tips till dig som tycker som jag kan vara följande. Första gången det ringer på dörren och du möts av de små monstren så svarar du: ”Javisst ska ni få godis, här får ni varsitt fint grönt äpple”.
Snabbare än blixten sprider sig snacket i närliggande monsterkretsar att där får man ”bara” frukt så det är ingen idé att knacka på för flera. Det fungerar varje gång! Dessutom kan man med fördel använda samma metod vs påskkärringar...

Läs mer om Halloween här.

Relaterat: AB, AB, SvD.

Andra bloggar om .

Inga kommentarer: