tisdag 28 juni 2011

Grattis Hasse!

Idag fyller en av mina idoler, Hasse Alfredsson, 80 år. Numera enligt egen utsago gammal och trött, men tänk vilka mästerverk han skapat, oftast tillsammans med Tage Danielsson. Man skulle möjligen kunna jämföra dem med Monty Python, fast med en bredare produktion.

Tänk på alla revyer, böcker och filmer han ligger bakom. Det är såklart oerhört svårt att plocka bara några favoriter ur hans gigantiska produktion, men jag tänker ändå göra ett försök.

1) Alla Lindemän
Det lär finnas över 1000 olika ”Lindemän”. Min bästa kompis storebror när jag gick i grundskolan, köpte flera skivor som vi lyssnade på och skrattade till. Efter det var jag fast.
Jag kan fortfarande vissa av dem mer eller mindre utantill. Värdelöst vetande, jag vet, men lite kul är det. 
Till exempel Geologen Lindeman när Hasse/Lindeman säger att "det yrket har jag efter mina föräldrar". "Hurdå", frågar Tage. ”Min pappa var professionell kortspelare och min mamma nattfjäril, GE och LÅG... ” Genialt!
Även Hasses förmåga att improvisera utifrån ett tidningsklipp han fått från Tage en stund innan föreställningen väcker största respekt.

2) Sångnumret ”I Stetsonhatt”
Jag vet inte varför, men ibland kan jag komma på mig själv att gå och sjunga på den sången. ”I Stetsonhatt, sidenkravatt. Med blanka skor, och gabardinkostym. Sen är man klar, för diskotek. Man doftar karl, av Aqua Vera herrparfym.” Sådana texter skrivs inte längre.

3) Som skådespelare i  ”Den enfaldige mördaren”
Förutom att spela glad och snäll har Hasse även förmågan att spela riktigt elaka och onda karaktärer. Inte minst i ”Den enfaldige mördaren”, där han förpestar livet för Stellan Skarsgårds rollfigur. Vi kunde även se honom i en ”ond” roll i en av Milleniefilmerna. Riktigt stora aktörer måste klara allt.

Nu fick jag inte med vare sig enskilda revyer, filmer, Blommiga Falukorvar eller Ruskprick och Knorrhane, men det överlåter jag till era egna minnen.

Grattis Hasse Alfredsson! Hoppas du får en glad och varm födelsedag!

Relaterat; DN, DN, SvD, SvD, AB, AB, AB.

3 kommentarer:

Dahlgren P sa...

Instämmer helt och fullt med föregående talare !

Dick Bengtson sa...

#Dahlgren# Tack för ditt instämmande. Tur att han är en levande legend, till skillnad från Seve och Clarence Clemons.

Anonym sa...

Varför ingen vet att Hasse har grundat även Schackakademien där han är medlem fortfarande ?
Jag förstår inte varför han är sur, nämligen det har skett revolution i Schacktänkandet: Schack är ett geometriskt språk ! Utvecklingen i Sverige började i DN 9.6.93 då Bengt Söderborg ordf. i STH:s SF skrev artikeln. "Schack ett internationellt språk" !