söndag 19 juni 2011

Ikonerna faller ifrån

För en tid sedan läste jag att James Arness hade avlidit. James vem, frågar du dig då. Om jag säger Zeb Macahan, mannen med en machete som fickkniv, mannen som trots ett stelopererat ben alltid skipade rättvisa och skyddade sina fjolliga brorsbarn i den legendariska serien Familjen Macahan. vet du vem jag talar om.

Idag nås vi av nyheten att Clarence Clemons, även kallad The Big Man, saxofonguru i Bruce Springsteens E Street Band, gick bort i natt. Han återhämtade sig aldrig efter den stroke han drabbades av för någon vecka sedan.

Det var hans förtjänst att jag började lyssna på Springsteen. Med risk för att bli påhoppad av alla Springsteenfans vill jag påstå att Clarence Clemons härliga saxspel har varit det som gett E Street Band det lilla extra som höjt dem över andra band som spelar amerikansk ”knegarrock”.

Jag gick så långt att jag köpte hans första soloskiva, Rescue, på vinyl, från 1983. Producent på den skivan är för övrigt ”The Boss” himself. Den ligger på skivspelaren nu, en regnig junisöndag 2011.

En annan minnesvärd duett gjorde han tillsammans med Jackson Browne, ” You're A Friend of Mine”, kolla klippet nedan. Kanonlåt! En liten kul detalj där, tjejen som ligger på soffan och även "sjunger" med, är en annan fd (?) superkänd skådespelerska.


  
RIP, CC. Om du lär ”Uncle Zeb” att lira sax kanske han kan lära dig att kasta kniv. Ni lär ha gott om tid att öva nu...

Relaterat: AB, AB, AB, AB, Exp, Exp, DN, DN, SvD.

Inga kommentarer: