torsdag 23 juni 2011

Tyvärr, Saab

Saab Automobile har inte pengar att betala ut de anställdas löner med. Samtidigt ligger produktionen nere och företaget har gett ett skambud till sina underleverantörer, där man endast vill betala tio procent av sina skulder för återupptagna leveranser.

Det känns trist att säga detta, men det här kommer inte att gå. För att hålla skenet uppe borde det sista man drar in på vara just löneutbetalningarna. Om Saab inte ens har likviditet till dem, är jag rädd för att det är kört (!).

Saabs fall startade för länge sedan när man inte lyckades hitta en egen profil utan bara blev en ganska dyr bil bland andra ganska dyra bilar. Saab har inte lyckats profilera sig som särskilt billig, särskilt exklusiv, särskilt säker, särskilt innovativ eller särskilt någonting.

En bra och schysst bil som inte sticker ut. En lagom bil, helt enkelt. Tyvärr är det ju uppenbart att man inte säljer tillräckligt många bilar på att vara lagom.

Om man talar med vänner och bekanta finns inte många som har negativa saker att säga om Saab. Men, och här kommer det viktigaste i mitt inlägg, väldigt få har Saab som ett förstaalternativ på sin lista.

Kanske skulle man fortsatt på rallyvägen och profilerat bilen som extra sportig? Kanske skulle man tagit tillvara på arvet efter "Carlsson-på-taket" och Stig Blomqvist?

Den enda trösten för de anställda är att Volvo uppenbarligen går som tåget (!), och behöver anställa. Det går antagligen snabbare att köra från Trollhättan till Uddevalla, drygt 3 mil, än från södra Stockholm till norra under rusningstid.

Jag hoppas verkligen att regeringen står på sig, även om det såklart är kortsiktigt smärtsamt, och inte skjuter till några skattepengar i Saab. Man ska aldrig ”kasta friska pengar efter sjuka”, och Saab är, jag hoppas jag har fel, tyvärr bortom all hjälp.

Relaterat: DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, AB, E24.


Inga kommentarer: