söndag 7 oktober 2012

När han talar sjunker förtroendet

Jag har nyss sett partiledardebatten i SVT och funderar vilka slutsatser man kan dra av den.


Ska jag vara ärlig så tycker jag att den var ganska tråkig. Inga nya besked och man ser tydligt att det finns ett sammansvetsat lag mot fyra individuella partier. Arbetslinjen mot bidragslinjen. Och såklart SD:s ”allt-är-invandringens-fel-linjen”.

Jag noterade dock några saker:

  • Fredrik Reinfeldt ansträngde sig för att ge plats åt framförallt Centerpartiet och KD. Det är såklart viktigt att de får synas med tanke på de dåliga opinionssiffrorna. Så gör en riktig lagkapten!
  • Åsa Romson, måste jag motvilligt erkänna, var riktigt bra. Även om vissa av MP:s förslag fortfarande är uppåt väggarna, exempelvis den drastiska höjningen av bensinskatten, så var hon tydlig och inte alls så ”vänster” som många andra i hennes parti.
  • Oppositionen försöker att få skillnaden i skatt mellan pensionärer och de som jobbar att framstå som att pensionärerna fått höjd skatt. Man talar om ”gapet” som Alliansen skapat, som att de som jobbar fått det bättre på pensionärernas bekostnad. Att de, än så länge, fått något mindre sänkningar vill man inte kännas vid.

En sak är i alla fall säker. Stefan Löfven inger knappast ett statsmannalikt förtroende. Detta bekräftas av den undersökning från SKOP som publiceras idag. Den visar att svenskarnas förtroende för Fredrik Reinfeldt, som den som är bäst att leda en regering, ökar gentemot Löfven. Reinfeldts siffror stiger från 59,7 till 63,4 procent, medan Löfvens sjunker från 40,3 till 36,6 procent.

Min tolkning är att ju mer Löfven börjar tala desto tydligare är ett han inte är rätt person att leda Sverige. Dessutom har han ju inget lag att leda.

Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, SvD, AB, AB.


Bloggkollegor i samma ämne:  Antonsson, Högberg.

Inga kommentarer: