måndag 1 oktober 2012

Låt marknaden avgöra

Att anpassa sin marknadsföring till den marknad man vill sälja på, är grundkurs 1 för ett säljande företag. Gäller det även om den aktuella marknaden uppenbart genomsyras av strukturell diskriminering?


Det jag tänker på är såklart det aktuella fallet med IKEA:s katalog i Saudiarabien. Man har retuscherat bort kvinnor eller förvandlat dem (!) till män. En klar eftergift till den regim som förtrycker halva befolkningen å det grövsta.

Min första tanke var att skrika på bojkott och sanktioner. Men vid närmare eftertanke är det bättre att låta marknaden sköta saken.

IKEA har ju tidigare visat att man är medveten om människors lika värde. För några år sedan hade man t ex med gaypar i reklamen i USA.

Nu har man, utifrån våra värderingar, ”skitit i det blå skåpet”, och får stå sitt kast. Hoppas att alla som tycker illa om deras agerande i Saudi slutar handla där. Själv har jag gjort det sedan länge, men av helt andra skäl.

Relaterat: AB, AB, AB, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Inga kommentarer: