tisdag 16 oktober 2012

Boktips - Mangon som sprängdes

Den här boken spinner ett nät av betraktelser och historier runt en verklig händelse, flygolyckan i Pakistan 1988 som bland annat dödade landets dåvarande president, general Zia ul-Haq. Eller var det verkligen en olycka?

Författaren, Mohammed Hanif, har åstadkommit en verkligt underhållande satir som inte undviker några svåra ämnen. Vad sägs om sharialagar, manlig homosexuell kärlek i en islamistisk stat och maktfullkomlighet i en spännande och tänkvärd blandning.

Boken handlar om Ali Shigri som är flygkadett i pakistanska armén. Hans far, som var en högt uppsatt militär, har officiellt begått självmord, men Ali tror inte på den versionen och söker sanningen på olika vägar.

En del har jämfört boken med Moment 22, men jag tycker den här är både lättare och smakligare att ta till sig. Den fick mig både att fundera över ämnen som är verkligt aktuella, samtidigt som jag kom på mig själv med att småflina för mig själv, så där skönt när man läser de träffsäkra kommentarerna.

Jag kan verkligen rekommendera boken. Köp den eller låna den, men läs den. Du kommer inte att ångra dig!

Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, AB, AB.

Inga kommentarer: