tisdag 5 oktober 2010

Hallonskallens Dag

Igår var det Kanelbullens Dag. Förmodligen ett smart PR-trick för att få oss att handla mer bakverk till glädje för bagerier, konditorier och kanelimportörer.

Eftersom det uppenbarligen går att sälja in det mesta skulle jag vilja föreslå några andra ”dagar”, dedikerade till andra trevliga, men meningslösa saker.

Som en riktig godiskonnässör och fd ägare till en konfektyrbutik vill jag gärna slå ett slag för Hallonskallen. Hallonskallen kombinerar smakerna lakrits och hallon till en fröjd för gommen samtidigt som den mjuksega konsistensen letar sig in mellan alla dina tänder och lämnar ljuvliga smakspår, länge.
Mitt första förslag är alltså Hallonskallens Dag. Den skulle exempelvis kunna infalla första lördagen i februari som en extra tröst i den kalla vintern.

En annan sak jag är väldigt förtjust i är Västervikssenap. Den sötstarka smaken från ”ostkustens pärla” passar inte bara till korv utan till de flesta kötträtter där den först starka aromen går upp i näshålan strax innan den söta senapssmaken gifter sig med din köttbit. Prova även att röra ihop senapen med gräddfil till en ljuvlig kall sås. Att den är ett måste som ingrediens i senapssill och helt överlägsen t ex Dijonsenap behöver jag väl inte ens nämna.
Mitt andra förslag är således Västervikssenapens Dag. Eftersom Västervik är en typisk sommarstad föreslår jag juli som lämplig tidpunkt.

Är det möjligen någon som vill hänga på mina kampanjer? Eller har ni förslag på andra ”dagar”?

Relaterat: AB, DN, DN, SvD.

Andra bloggar om , , , .

Inga kommentarer: