fredag 15 oktober 2010

Ständigt denna Bodström

Ska han få ledigt? Kommer han hem? Stannar han i USA? Vad tycker Mona? Ska han skaffa ny frisyr? De senaste dagarna har Thomas Bodström varit på många löpsedlar och hans val mellan familj och riksdag har följts nästan lika intensivt som räddningen av de chilenska gruvarbetarna.

Jag har tidigare bloggat om det orimliga att göra ett bra jobb när man har så många järn i elden och anser så fortfarande. Däremot tycker jag det är tufft att ge sig iväg med familjen på ett äventyr, det ska han ha all heder av, även om det faktiskt skulle kunna vara en ”rädda-äktenskap-och-familj-resa” som fått ett annat namn.

Därför var nog hans beslut ganska enkelt av framförallt två skäl, varav familjen var det minsta.

Jag tror att det absolut tyngsta skälet till Bodströms avhopp från riksdagen är att distansera sig från Mona Sahlin. Ilija Batljans utspel om ”perversa” skatter ska ses i samma ljus.

Eftervalskrisen inom socialdemokratin kommer bara att accelerera fram till nästa kongress och då vill ingen sitta i samma båt som Mona Sahlin.
Ska man tolka Bodström ska man helst inte befinna sig i samma världsdel för att inte riskera att själv åka med i den utrensning som måste komma, om socialdemokraterna inte ska förvandlas till ytterligare ett missnöjesparti på vänsterkanten.
Mona Sahlin klamrar sig fast vid Bodström som en liten flicka, där någon försöker ta ifrån henne hennes favoritnalle.
Jag avundas henne inte, kanske förstår hon nu hur Pär Nuder kände sig när hon själv frös ut honom?

Att Bodströms avhopp även är ett gigantiskt svek mot de många (S)-väljare som kryssade honom i valet struntar han förmodligen i.


Relaterat: AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kryssade Bodström, och upplever det inte som ett svek. Snarare har han en otrolig ryggrad som prioriterar familj och avsäger sig garantilönen. Något Littorin inte hade anständighet till, exempelvis...

Eftersom du med största sannolikhet inte kryssade honom kan du låta bli att berätta för mig hur jag upplever detta.

Dick Bengtson sa...

#Anonym# Så när du kryssade honom var det inte för att han skulle företräda dig i Riksdagen då?

Jag har väldigt svårt att tro att han inte kände till regelverket innan han åkte. Troligen chansade han med tanken att hur det än går så "skapar jag nog rubriker". Dessutom visste han ju inte hur illa valet skulle gå för (S) när han gick med på att stå etta på listan.

Lars-Erick Forsgren sa...

Jag har en rätt utförlig kommentar kring detta på min blogg.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/10/bodstromsamhallets-inre.html