fredag 4 juni 2010

VM-tipset – del 3

I den populära följetongen om hur det kommer att sluta i sommarens fotbolls-VM hoppar vi idag tillbaka till grupperna C och D.
I C-gruppen återfinner vi England, USA, Algeriet och Slovenien. Att bärga gruppsegern för England borde nästan vara som en ”walk in the park”. Jag har väldigt svårt att se vilket av de andra lagen som ska kunna hota England.
Om andraplatsen blir det förmodligen hårdare. Även om nordafrikanska lag ibland kan skrälla så tror jag att det står mellan Slovenien och USA, där USA får mitt tips. Jag baserar mitt tips på amerikanernas insats i fjolårets för-VM där man slog ut självaste Spanien och gick till final. En nyckelspelare blir Landon Donovan som under vintern gjorde ett lyckat inhopp i Everton där för övrigt även målvakten Tim Howard spelar.

Vidare till grupp D. Här kommer den första av två ”dödens grupper”. Tyskland, Australien, Serbien och Ghana, smaka på den! Trots att Ballak är skadad och saknas får ändå Tyskland mitt tips. Så många rutinerade spelare och så mycket tradition. Tyskland har den avundsvärda förmågan att gå vidare även när man spelar dåligt.
Andraplatsen tror jag Serbien bärgar, inte minst för att de har en av världens bästa mittbackar i form av Vidic från Man U. Håller han sig bara i skinnet blir deras försvar mycket svårforcerat.

Trots spelare som Inters Muntari tror jag inte Ghana räcker till, deras taktiska kunnande är ännu för svagt. Även Australien har en del klasspelare, exempelvis Tim Cahill (bilden), till vardags även han i Everton (mycket Everton blir det...), men kommer inte kunna rubba tyskar eller Serber.

Detta ger följande åttondelsfinaler:

**På övre halvan möts England och Serbien
**På nedre halvan möts Tyskland och USA

Inom kort kommer nästa inlägg. Håll koll på bloggen! Del 1 finns här och del 2 här.

Relaterat: AB, AB, AB, AB, Exp, Exp, Exp, Exp, DN, DN, DN, SvD, SvD.

Andra bloggar om , , , .

Inga kommentarer: