fredag 30 april 2010

Monas 1majtal – förhandsinformation

Mina trogna läsare kommer säkert ihåg den pricksäkra förhandsinformationen om hur oppositionsledare Sahlins tal på första maj skulle låta 2009 som denna blogg exklusivt kunde avslöja. Nu gör vi om det igen för andra året i rad! Inom parentes avslöjar jag också återigen vad hon tänker i samband med talet. Läs och begrunda!

Kamrater! (Borde jag inte säga något om miljövänner så att Maria och Peter inte surnar till?)
När vi nu detta valår samlas till en manifestation i solidaritetens och rättvisans namn är det med glädje jag konstaterar att valvindarna blåser i vår riktning.
(Sa jag inte så förra året också, och årets dessförinnan?).
De kommande månaderna ska vi visa svenska folket att vi inte accepterar massa skattesänkningar som går till de redan rika direktörerna i Danderyd
(hoppas ingen frågar om sjuksköterskor och lärare) utan för rättvisans skull kommer vi återställa den obalans som högerregeringen skapat. Det kommer vi göra genom att höja skatter.
Vi återinför förmögenhetsskatten, vi höjer bensinskatten (vi lyckades i alla fall få ner Marias krav på 2 kr per liter även om det kostade en folkomröstning om Förbifart Stockholm, men där är vi i alla fall körda) för miljöns skull, vi höjer inkomstskatten för alla som har den dåliga stilen att tjäna över 40 tusen per månad (mina medarbetare är inte så glada åt det). Och sedan var det några skatter till (Jäklar, jag har glömt vilka!).

Vad vill vi då göra med alla rika människors pengar? Jo, kamrater, vi ska bygga tågbanor för 90 miljarder och höja ersättningen för alla som av olika skäl inte jobbar (hoppas Östros har koll på sitt excelark, för det har inte jag) i solidaritetens namn.
I välfärdslandet Sverige har vi råd med många människor som inte arbetar (åtminstone över valet). Vi lovar allt till alla, utom Djursholmsdirektörer, utan motkrav i solidaritetens namn! (hur många gånger har jag sagt solidaritet och rättvisa nu? Jag kör en vända till för säkerhets skull...)

Solidaritet, rättvisa!

Fatta varandras händer (Vilken tur att Wanja är i Göteborg, då slapp jag det dilemmat i år) och sjung upp till kamp emot kvalen (Önskar det var Stefan Sundström istället.) för det är precis det vi ska göra, kamrater, vi ska ta kampen mot kvalen! Glöm inte att allt blir bättre bara ni röstar på oss (och inte för mycket på miljönissarna), vi är både solidariska och rättvisa. (Hoppas promenaden går fort så jag kommer hem till soffan. En kaffe och en chokladbit kommer inte att sitta fel, förstår inte det där snacket om Toblerone, jag föredrar exklusiva praliner, jag har ju råd).

Nu när ni vet vad hon kommer säga kan ni lugnt åka till landet, eller göra som jag, lyckliggöra en golfbana nära er.

Relaterat: SvD, SvD, SvD, Exp, DN, DN, DN, AB, AB, AB.

Andra bloggar om , , , , , , .

Inga kommentarer: