tisdag 16 december 2008

Tomten är död

2001 var jag en av de förväntansfulla som var på plats på Söderstadion för match i näst sista omgången mellan Hammarby och Örgryte.
När Kennedy gjort 3-1 och slutsignalen gick var det första allsvenska guldet bärgat! Många supportrar stormade in på planen för att hylla sina hjältar. Jag stod kvar och bara njöt.

Någon minut senare såg jag mig om bland andra segerrusiga på läktaren och fick se en äldre herre med vitt hår, stort vitt skägg och grönvit halsduk. Han stod alldeles stilla, tittade ut mot firandet på planen och längs hans kinder rullade glädjetårar. Det var Tomten.

Tomten, eller Johan Johansson som han egentligen hette, blev efter detta rikskändis och syntes bl a på flera upplagor av fotbollsgalan tillsammans med Dogge Doggelito (förfader till Blogge Bloggelito?) som en resande fotbollsreporter.

Den där synen på Söderstadions läktare har följt mig genom åren och jag är säker på att Tomten nu när han är död går på matcher i sin himmel där både Nacka och Svenne Berka är med på planen och Kenta sjunger live på alla hemmamatcher.
Vore alla supportrar som Tomten behövde vi inga speciallagar mot huliganer utan kunde njuta av fotbollen som den är. Må han vila i frid.

Relaterat: AB, AB, SvD, SvD, DN.

Andra bloggar om , .

Budson - Lanserar Öresauktioner

1 kommentar:

Anonym sa...

www.budstugan.se Sveriges snällaste auktionssajt.