lördag 6 december 2008

Åmål i december

I vissa lägen skulle man vilja leva lite längre söderut. Jag befinner mig just nu i Åmål och jag fryser. Temperaturen runt 0, snöblandat regn, det enda ljus man får se är lite dager mellan 10 och 14.
Tomtarna och julskyltningen gör sitt bästa för att pigga upp, men det hjälper inte, jag fryser.
Åmål på sommaren är, liksom Västervik, Borgholm, Lysekil och Strömstad, en jättehäftig stad vid vattnet, i detta fall vid Vänerns strand. På vintern är allt en enda grå sörja.

Det måste vara detta som är den svenska själen, förmågan att uthärda mörkret och kylan för att sedan så småningom trånande vända ansiktet mot den bleka februarisolen när hoppet om en ny ljus årstid börjar spira.
Varför annars stannade nomadstammarna kvar här för länge sedan om det inte var för hoppet om vår? Det kan inte ha varit för att de gillade vintern.

Men det är klart, en fullträff på V 75 skulle värma kroppen till solen tar över i vår.
Jag tror på Åke Svanstedt trots Kalla Faktas fula påhopp tidigare i veckan. Om man ska bygga ett program på anonyma anmälningar så blir det som att koka soppa på en spik. Det skulle ju kunna vara en spelare som spikat Åke och sedan blivit sur för att den hästen inte vann loppet

Relaterat: AB, AB, AB.

Inga kommentarer: