fredag 5 augusti 2011

Boktips: Tre män i en båt

Under två veckor på semestern hade jag förmånen att segla längs ostkusten med två kompisar, vi kan kalla dem Per och Tommy.

Per som är skeppare, och ägare till båten, hade gjort sig till och lånat några talböcker för att öka besättningens kulturella kompetens. Den ena var den klassiska ”Tre män i en båt”, vilket var en synnerligt passande titel. Författare är Jerome K Jerome.

I en laber bris, på väg söderut, flyttade vi ut en högtalare i sittbrunnen för att ta del av klassikern. Tyvärr föll den åtminstone inte mig på läppen, inte minst falnade intresset när det efter ett tag framkom att ”båten” var en roddbåt som framfördes på Themsen. Inte mycket segling alltså.

Dessutom var uppläsaren inte någon muntergök, så efter hot om myteri stängde skepparen av och rattade in Skärgårdsradion 90,2, istället.

När jag kom hem berättade jag detta för en mycket närstående person som sa att jag verkligen missat något samt erbjöd sig att, gratis, låna mig sagda bok.

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig tänkte jag och accepterade erbjudandet.

Det gjorde jag rätt i. Att läsa själv ger boken en helt annan dimension. Många av de fyndiga formuleringarna går förlorade om man inte får chansen att läsa om dem, filosofera och fnissa lite för sig själv. Vad sägs om författarens tankar om arbete:

”Jag är mycket aktsam om mitt arbete. En del av det har varit i min ägo i åratal, och ännu finns det inte så mycket som en fläck på det. Jag är också mycket stolt över mitt arbete. Jag tar ner det då och då och dammar av det. Ingen håller sitt arbete i bättre skick än jag.”

Så här håller det på. När ”de tre männen” till exempel diskuterar faran med sjösjuka (på Themsen?), så gör författaren en lång utvikning om en släkting som tagit båten från London till Liverpool och dennes bekymmer med just sjösjuka och vad det kan leda till i form av ekonomisk förlust.

Att läsa boken är som att titta på ”Morden i Midsommer”, fast utan mord. Väldigt brittiskt och småputtrigt alltså. Man tas med till historiska miljöer längs floden, varvat med anekdoter från båtturen och, som sagt, lustiga små utvikningar.

Men vad du gör, läs den själv, lyssna inte på talboken!

Fler seglingsinlägg hittar du här och här.

Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, AB, AB, Exp.

Andra bloggar om , , , , .

Inga kommentarer: