tisdag 30 augusti 2011

Kamprads avledande manöver

IKEA skänker 390 miljoner till världens största flyktingläger i Kenya. Det är den största privata donationen som UNHCR någonsin fått.

Det är en fantastisk gest, som ifall den kommit förra månaden, kanske indikerat att Ingvar Kamprad, på ålderns höst, kanske ville göra gott för sina miljarder.

När den nu kommer, så där en vecka efter det att Ingvar Kamprads nazisympatier före, under och även efter andra världskriget, blivit aktuella igen, ger donationen en liten, men dock dålig eftersmak.

Jag hoppas såklart att jag har fel, men jag tror det inte förrän jag ser fler gester av den här typen.

Att jag aldrig mer kommer köpa en ”Billy”, det har helt andra orsaker.


Relaterat: SvD, SvD, SvD, DN, AB, Exp, Exp.

2 kommentarer:

snushane sa...

Det är nog ingen som Sörjer om du skiter i och köpa Bokhyllan Billy! Utan skänk dessa pengar till Afrikas Horn i stället....

Arne sa...

Det finns ju de som snokar upp folk med pengar för att pressa dem göra en "frivillig donation" som böter för "ungdomssynder".
Såg en Israelisk dokumentär om detta, som blev förbjuden i USA och Kanada tror jag det var...