söndag 12 juli 2009

Almedalen – på mitt sätt

Har haft ledigt en vecka, men nu kära bloggläsare är jag tillbaka.
Veckan har jag tillbringat i en segelbåt tillsammans med två gamla sjöbusar, tillika kompisar. Tanken var att segla till Gotska Sandön, strosa runt på de milslånga stränderna och uppleva den unika naturen på ön med den spännande historien.
Vindarna tillät nu inte det utan istället gav vi oss iväg på en hårdvindskryss i kuling, regn och jättevågor till Visby. Varför? Inte vet jag, vi borde stannat i skärgårdens lä istället, men är man sjöbuse så är man...

Fördelen med att komma till Visby, förutom mer civilisation än på Gotska Sandön, var även att man kunde känna in Almedalen, s a s live.
Måste förresten ta tillfället i akt att ge en eloge till Visby gästhamn för finfin service, rena och snygga duschar och toaletter.

Jag passade på att hålla mitt livs första (och med stor sannolikhet sista) Almedalstal, på bilden ser ni hela den entusiastiska publiken, förutom sjöbusarna. Å, jo, jag vet att fotbollsgrabbarna i bakgrunden lyssnade samtidigt.
Mitt löfte till åhörarna var bättre väder och något mänskligare vindar utan regn. Eftersom jag är en politiker som håller vad jag lovar så blev det så, åtminstone vädret och regnet, efter några dagar.
En av de medföljande sjöbusarna, vi kan kalla honom Pär, blev så imponerad att han kände sig omvänd politiskt, från klassisk arbetarvänster till de nya Moderaterna, åtminstone lokalt i Tyresö! När han sade det kände jag att den tuffa seglingen ändå hade gett lön för mödan!

På hemvägen landade vi i Utö gästhamn. Även det ett ställe att rekommendera.

Relaterat: AB, AB, Exp, DN, DN, DN, SvD.

Andra bloggar om , , .

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan med all säkerhet intyga att sjöbusen som det refereras till, som omvänd till nya Moderaterna, ej är omvänd