onsdag 6 augusti 2008

Sveriges OS-medaljer i Beijing

För er som inte orkar vänta in OS eller inte tänker titta (finns det några?) kommer här en kvalificerad gissning rörande Sveriges medaljskörd. Truppen består av 97 individuellt aktiva samt damlag i fotboll och handboll. Vissa individuella idrottare ställer upp i lag också såsom exempelvis dressyr och bordtennis. Tror jag fick ihop det bra. Kolla annars SOK:s sida.

Några sporter är jag lite dåligt uppdaterad på men försöker mig ändå på några antaganden.

I följande sporter tror jag medalj är helt uteslutet: Badminton, bordtennis, boxning, bågskytte, fäktning och tennis.
Cyklisterna får det svårt men största chansen är nog i mountainbike där vi har några vassa namn. Det vore förstås jättekul om Susanne Ljungskog fick till det på ett mästerskap men hon verkar vara mer etapploppsåkare. Trots det, ett BRONS för cyklisterna.
I friidrott tror jag Stefan Holm tar GULD. Dessutom får vi ett BRONS från Kallur, Klüft, Mohamed eller Thörnblad.
Brottningen kommer att ge en medalj, SILVER till Ida-Therese Nerell.
Kanot, ridsport, simhopp eller rodd kommer inte att ge något även om det vore härligt om t ex Sofia Paldanius överträffade sig själv i Gert Fredrikssons anda.
Segling tror jag ger två medaljer, SILVER till Fredrik Lööf/Anders Ekström i starbåt samt ett BRONS till tjejerna Torgersson/Zachrisson i 470.
Bland simmarna dyker det upp (!) tre medaljer, SILVER till Nystrand och Alshammar samt ett BRONS i någon av lagkapperna.
Håkan Dahlby verkar vara stabil så jag tror han tar SILVER, shejken rår han inte på. Taekwondo har jag tyvärr ingen koll på men ett BRONS tar Lisa Nordén i triathlon.

Outsiders är damlaget i fotboll och kanske ytterligare någon seglare. Självklart vore det härligt om Jonas Björkman fick kröna sin karriär med en OS-medalj, men jag tvivlar.

Summerar man detta blir den svenska medaljskörden alltså följande:

** 1 GULD
** 5 SILVER
** 5 BRONS

Pessimistiskt kanske, men ingen blir gladare än jag om det överträffas!

Läs även i: DN, SvD, AB

Inga kommentarer: