söndag 17 augusti 2008

Sämst när det gäller

Nu i halvtid för OS är det dags för en delsummering. Generellt tycker jag att svenskarna har underpresterat. Några få, medaljörerna och kanske Natalie Larsson i skytte, har överpresterat. Några av de unga simmarna, Emma Samuelsson samt roddarna och laget i fälttävlan kan få godkänt men många andra har varit sämre eller mycket sämre än väntat.
Brottarna, pingisspelarna och fotbollstjejerna har inte alls levererat. Sedan är det en del s.k. medaljhopp som totalt krackelerat. Alshammar, Nystrand, Dahlby, Ida-Therese Nerell, Söderling, Björkman, i vissa fall blir det nästan pinsamt.

Vad beror det då på? Jag kan se åtminstone två möjliga förklaringar:
1) De är inte så bra som vi (och kanske de själva) trodde. Svenska idrottare kanske inte är tillräckligt hungriga och äregiriga. Kanske är det vår lagomnorm i kombination med Jante som slår igenom. Hårda krav i unga år är ju fult och de flesta i truppen har ju gått i skolan under de ”kravlösa åren”.
2) De som varit förhandsnominerade har inte behövt prestera max på länge för att ta sig till Beijing. Hungriga hundar jagar bäst... T o m Phelps var ju tvungen att kvala i USA:s uttagningar.
3) Allt är en stor global konspiration mot Sverige. Domare, FN, IOK, leverantörerna (av simdräkter), SMHI och arrangörerna har gaddat ihop sig mot oss.

Jag inser att mina medaljtips håller på att kollapsa men står ändå fast. Får hoppas att friidrottarna, övriga seglare och kanske någon mer räddar mig.

Och Veronica Wagner fick inte vara med...

Läs även: AB, AB, SvD, DN.

Inga kommentarer: