torsdag 9 februari 2012

600

Nej, rubriken syftar inte på någon djup film av Fellini, eller ett kanonresultat i bowling, två serier, utan på att detta är mitt blogginlägg nr 600 sedan starten.

Jag började engagera mig politiskt på allvar 2008 och i samband med det började jag blogga. Att skriva har alltid roat mig och på det här sättet kan man lätt få fram sina åsikter och tankar till en större publik.

Om jag sammanfattar de 600 inläggen finns det såklart vissa som kanske inte når några litterära höjder, men de allra flesta är jag nöjd med och dessutom står jag för varenda ord.

Det som är lite kul och samtidigt förvånande är att det inte är de inlägg man på förhand tror som blir de mest lästa.
När jag kollar statistiken toppas läslistan av mitt första, och enda inlägg om Michael Jackson, som jag skrev i samband med hans död. Som tvåa kommer några tankar kring vad som förenar Finland och USA i samband med en skolskjutning
På bronsplats hamnar ett försök att koppla namn på stormar med våra partiledare.

Till skillnad från vissa av mina bloggkollegor som ibland får 100-tals kommentarer är mina läsare mer återhållsamma med vad de tycker.

De inlägg som engagerat flest handlar om vad jag tycker om plankare på tunnelbanan och Piratpartiets brist på heltäckande politik, när det begav sig. Var tog de vägen förresten?

Ibland har jag dock lyckat få fart på den lokala politiska debatten i Tyresö.
Några exempel är inlägg om oetiska utskick eller vad jag tycker om att använda folkomröstning som ett partipolitiskt vapen.

De sökord som oftast, förutom mitt namn, gjort att läsare hamnat på min blogg är frågan om tunnelbana till Tyresö, vilket uppenbarligen engagerar. Min åsikt i den frågan är solklar, vi ska inte ha någon, punkt. 
Ett annat sökord som dyker upp förvånansvärt ofta är det s k Rödebyfallet, som uppenbarligen fortfarande skapar känslor.

Just Tyresö, är den etikett som jag satt på flest inlägg, följt av samhälle och Alliansen. Det tillsammans med fotboll speglar nog ganska bra mina favoritämnen.

Tack för den här tiden, alla läsare. Nu jobbar jag vidare mot 1000!

Relaterat: DN.

Andra bloggar om

Inga kommentarer: