torsdag 16 februari 2012

Bra där, Anna-Karin!

Energiminister Anna-Karin Hatt förslår att energibolagen ska erbjuda sina kunder att mäta sin elförbrukning per timme. Tanken är att hushållen t ex ska kunna köra tvättmaskinen och diskmaskinen på nätterna, till en lägre taxa än på dagen.
Dessutom fördelas den totala förbrukningen bättre över dygnet, eftersom näringslivet behöver mycket el på dagtid. Kanske slipper vi då importera brunkolsel eller starta upp extra oljedrivna kraftverk, när våra kärnkraftverk står stilla.

Jag har i tidigare inlägg haft några syrliga synpunkter om vårt energioligopol, men i det här fallet måste jag ge cred till Anna-Karin, ett bra förslag.

Under 90-talet vet jag att detta upplägg fanns, jag och min familj hade det och sparade en hel del pengar genom att varje kväll köra igång de fulla maskinerna. Den enda nackdelen var möjligen att man var tvungen att gå upp en kvart tidigare morgonen därpå för att hinna hänga tvätten.

Undrar varför energibolagen tog bort den avtalsformen? Kan det ha något med lönsamhet och bristen på konkurrens att göra?

Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, DI.

Inga kommentarer: