onsdag 29 december 2010

Nytt år, nya ord

Fotbollsförstörare
Språkrådet har kommit med sin lista över ord som etablerats i svenska språket under 2010.

Språkrådet är Sveriges officiella språkvårdsorgan vilket i sig skulle kunna vara ett nytt ord. Mitt språkvårdsorgan är en blandning av språköga och stavningsprogrammet i min dator.

Mina absoluta favoriter, som jag också delvis använt det gångna året kommer här:

**Kalsongbombare – De av er som varit i ett omklädningsrum för killar kan säkert lägga en helt annan betydelse till det ordet än den dramatiska terrorkopplingen.

**RIT-avdrag – Avdrag för hjälp med IT-support i hemmen. Jag tycker fortfarande att det vore en bra reform som både skulle höja kompetensen och skapa jobb för många unga.

**Jobbstopparpolitik – Kopplas till de rödgröna, men skulle även kunna användas om regeringen inte inför RIT-avdraget under mandatperioden.

**Vuvuzela – Ett oljud som i vissa stycken faktiskt förstörde matcher i sommarens fotbolls-VM. Ett ord jag hoppas slippa använda mer.

I övrigt så finns jag på Facebook, men jag kan för den skull inte påstå att jag facebookar, så aktiv är jag inte där. 
Flickor som gillar kaffe känner jag flera av, men för den skull är de inga kaffeflickor som bara fikar efter uppmärksamhet för sitt utseendes skull.
Köttklister, slutligen, känns riktigt onödigt och lite äckligt. Sedan finns det ju i och för sig en viss risk att en och annan klick av detta trots det slunkit ner med skinkan i jul.


Relaterat: DN, SvD, AB.

Andra bloggar om, , , , .

Inga kommentarer: