måndag 20 december 2010

Snöhelvete!

Jag förstod redan igår att det skulle bli problem. När jag kom hem lyckades jag endast baxa in bilen till 3/4 på min p-plats. Självklart hade inte snöröjarna kommit så långt ned i sin priolista.

När jag sedan idag skulle iväg, fick jag först pulsa mig fram till bilen men sedan var det stopp. Hjulen bara snurrade och hade det inte varit för en snäll granne, (tack Danne!) som generöst lånade ut sin lilla skyffel, hade jag väl stått där ännu.

Hur var det egentligen med den där klimatförändringen? Det var väl varmare det skulle bli? Det snökaos som präglar stora delar av Europa säger åtminstone i det korta perspektivet något annat. Stängda flygplatser och igenkorkade motorvägar liknar snarare en amerikansk katastroffilm.

Är det kanske det Arktiska Högtrycket som den där meteorologen med hockeyfrilla talar om? Hur länge ska det i så fall ligga förskjutet mot vår kant? Kanske är det som med konjunkturcykler att de räcker i sju år? I så fall har vi fem kvar. Brrrrr....

Allvarligt talat, ibland vet man inte riktigt vad man ska tro. Jag har nog som de flesta tagit de larmrapporter som kommit seriöst, men nu vet jag inte riktigt. Någon ”klimatkramare” har jag nog aldrig varit, men definitivt ingen "klimatskeptiker" heller.

Kanske jag skulle bli klimatateist till någon övertygar mig ordentligt?

Relaterat: DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, Exp.

2 kommentarer:

Klas sa...

Eller så inser man att vädret och också klimatet alltid har varierat. Sen hur mkt vi människor påverkar - well - där är jag lite skeptiskt till att vi (forskarna) faktist har så stor koll - även om jag är rätt övertygad att vi påverkar på ngt sätt.

F.ö.: Ha alltid en skyffel i bilen vintertid - och lite andra småsaker :)

/K

Dick Bengtson sa...

#Klas# Precis. Det finns ju även forskare som hävdar att det med (väldigt) långt perspektiv handlar om en naturlig variation.

Men å andra sidan har ju inte människan, under sin relativt korta period på jorden, någonsin släppt ut så mycket skit i luften som de senaste hundra åren. Det är inte lätt, det här.

Mina "andra småsaker" inskränker sig till två par golfskor... Kanske dags att ändra på det?