torsdag 2 juli 2009

Snedvriden bransch

Om du säger att du kör en högerstyrd bil, kanske vanligast på de brittiska öarna men ändå, då menar du såklart höger i bilens färdriktning.
Om du på en båt säger: ”Gira styrbord” till din besättning (styrbord = höger), så menar du det i båtens färdriktning.

Om du däremot talar om möbler, då gäller inga logikens lagar, nej då talar man om perspektivet när man betraktar föremålet framifrån.

Jag har länge haft behov av en ny soffa och efter viss vånda så beställde jag en sådan för sex veckor sedan, en i skinn med schäslong på höööger sida (trodde jag). Efter sex veckors sittande, och ibland obekvämt slumrande, på en stenhård bäddsoffa var det äntligen dags. Mio i Haninge ringde och berättade att nu kommer vi med soffan.
Grabbarna som bar upp soffan var jättetrevliga och berättade att det är bara att haka på schäslongdelen och allt är klart. När jag fått av allt transportemballage så kommer chocken, soffj-n har schäslongen till väänster!

Jag hinner fånga transportkillarna per telefon så de får komma och ta tillbaka grejerna och då berättar de om ovanstående branschpraxis.
Inte ett ljud när jag gjorde beställningen och när jag dagen därpå åker förbi sagda möbelvaruhus har en kommandora där mage att insinuera att jag ”kanske gjort en felbeställning”! Maken till dålig kundkänsla får man väl leta efter.
Om man vet att ens branschpraxis skiljer sig från det mesta i övriga samhället borde det ju självklart finnas en rutin som tydligt kontrollerar att kunden förstår vad han beställer! Skulle jag dessutom vänta i sex veckor och betala dyra pengar för något jag medvetet beställt fel??
Tänk dig själv när du ska hämta din nya fina bil hos Volvohandlaren i Borås och den visar sig vara högerstyrd! Det skulle aldrig kunna hända i den branschen! Men i möbelbranschen går det!

Relaterat: AB, AB, DN, DN, SvD.

Andra bloggar om ,, .

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur är det egentligen med glasögon - höger och vänster glas?
hmmm... tänk tänk.