måndag 24 juni 2013

TV-licensen – ett annat förslag

Domen som säger att även den som bara innehar en dator, men inte någon TV, också ska betala licens, påvisar med all tydlighet att det är dags för ett omtag. Dagens regelverk är helt uppenbart föråldrat och inte alls anpassat till den snabba teknikutvecklingen.

Vilka är då alternativen?

Det första är att inte göra något och därmed kräva betalning för alla apparater där man kan se TV. Ett vanligt alternativ som framförs, är att ta ut avgiften som en ”skatt” som betalas av alla (som betalar skatt får man förmoda).

Ett tredje, radikalt, alternativ är att lägga ner public service-TV och låta marknadskrafterna sköta saken.

Jag tycker alla dessa tre förslagen har sina brister. Det fungerar inte bra idag, att ”tvångsbeskatta” människor gillar jag absolut inte. Men jag gillar faktiskt SVT och Sveriges Radio och mycket av det de producerar, även om jag blandar med kommersiell radio och TV.

Ett förslag som skulle vara värt att fundera på, är att göra om SVT till betalkanal. Jag är ganska övertygad om att väldigt många, inklusive mig själv, skulle vara villiga att betala för reklamfri kvalitets-TV.

Avgiften skulle förslagsvis vara något högre än dagens licens och för att inte få för lång startsträcka skulle det krävas, en enkel, aktiv handling för dagens licensbetalare för att tacka nej.

Ja, jag vet att det är ett slags kollektivanslutning, men efter några år skulle systemet vara transparent och helt frivilligt.

Fundera på det, medan ni tittar på Rapport…

Relaterat: AB, AB, AB, AB, AB, DN, SvD, SvD, SvD.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så du menar ett en avgift på cirka 180-200kr i månaden ska läggas extra på det eventuella tv abonnemang man har?

Njae, det tror jag inte "väldigt många" skulle vara villiga att betala för EN reklamfri kanal.

Dick Bengtson sa...

#Anonym# Nej, avgiften är istället för licensen.

Sedan menar jag såklart att hela SVTs paket ska ingå. Ettan, tvåan, SVT 24 och kanske Barnkanalen. Kunskapskanalen får man väl diskutera.

Anonym sa...

Det finns bara ett rättvist alternativ: göra om allt till betalkanaler.
Men varför ska avgiften vara högre?
Är det inte bättre att SÄNKA avgiften och låta samtliga kanaler i SVT´s utbud bli en egen betalkanal. På så vis få de själva bära sina kostnader. Den kanal som inte folk betalar för kommer således att dö ut - precis som vilken konkurensutsatt marknad som helst.
Finns inte efterfrågan så saknas ju existensberättigandet (GROVT generaliserat)
Ingen hade blivit gladare än jag om jag slapp betala för skit som melodifestivalen (som kostar otroliga pengar varje år)