onsdag 12 juni 2013

Turkiet till EU?

Turkiet är på sikt en nation som kan vara aktuell som medlem i EU. Det finns naturligtvis argument som talar både för och emot ett sådant inträde.

Den senaste tidens oroligheter gör att åtminstone jag är mycket tveksam till ett medlemskap.

Har man yttrande- och mötesfrihet?  Hur behandlar de sina minoriteter, exempelvis kurderna? Hur är det med kvinnornas möjlighet till eget liv och egen försörjning?
Det talas från regeringspartiet om en censur av sociala medier. Är det demokrati?

Anhängarna till ett Turkiskt medlemskap använder såklart precis dessa tveksamheter som ett argument för, eftersom då EU skulle kunna påverka turkarna i en positiv riktning.

Jag kanske är cynisk, men jag tycker vi i första hand ska ägna kraft åt att städa upp på vår egen bakgård först. 
Det finns massor att ta tag i innan vi ens ska lägga energi på att förhandla med Turkiet. Exempelvis ekonomin i Sydeuropa och den växande främlingsfientligheten i många länder. Dessutom måste jordbruksstödet både minskas och reformeras rejält.

Att sedan Turkiet bara till en liten del faktiskt ligger i Europa geografiskt, kan vi i det här skedet faktiskt bortse ifrån.

Relaterat: DN, AB, SvD, SvD.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Men en dimension som du glömmer är ju föräldrarnas roll i kravallerna i Turkiet.

De flesta våldsverkarna och mordbrännarna är ungdomar. Förmodligen är de flesta under 18 år, d v s omyndiga. Med andra ord är föräldrarna fortfarande ansvariga för dem.
Enligt vissa reportage är vissa så unga som 12-13 år. Vad gör de ute på nätterna överhuvudtaget?

Om jag hade en 12-åring skulle jag se till att han var hemma i sängen långt före midnatt!

Det finns säkert en del föräldrar som har problem med sig själv, men jag är övertygad om att de allra flesta både bryr sig om och älskar sina barn. Varför agerar de då inte?

Dick Bengtson sa...

#"Unknown# Håller fullkomligt med dig. Se mitt inlägg i samma ämne om kravallerna i Husby. "Förädralösa"

Anonym sa...

Unknown > det märks att du har absolut NOLL koll på vad som händer i Turkiet just nu..Mordbrännarna och våldsvekarna, barn under 18......och Bengt >och du jämför de med Husby. Vilken värld lever ni?

Ni två har ingen aning om vad som händer där.. De som kastar stenar på poliser ÄR provakatörer och ingenting annat och de är placerade av polisen. Det finns flera bildbevis på det. Redan från början har man sagt att " inga våld"... de som protesterar dansar, spelar piano, sjunger på gatorna... gör din läxa lite bättre innan du yttrar om demonstranterna!!!

Dick Bengtson sa...

#Anonym# Det finns uppenbarligen olika åsikter om detta.

Mitt inlägg handlar egentligen om att Turkiet har många hemläxor att göra, inte minst demokratiska, innan jag anser att det kan vara aktuellt att ens förhandla om ett medlemsskap i EU.

Anonym sa...


#Turkiet behöver inte EU.

Jag tycker att det är en FÖROLÄMPNING att jämföra de turkiska demonstranterna som är intellektuella, välutbildade unga män och kvinnor som vill inget annat än att försvara Turkiska Republiken som skapades 1923 .Att jämföra de med några snorungar som sätter eld på bilar i Sverige.? Hur tänker ni egentligen?De vill inte ha en ny Iran i Turkiet. De kämpar för yttrandefrihet PERIOD!