söndag 31 januari 2010

Kläderna gör skillnad

I en artikel i Svenska Dagbladet hävdas det att svenska politiker inte är så noga med, eller medvetna om, vilka kläder de bär i olika sammanhang. Statsministern handlar enligt någon pressekreterare sina kläder själv och Maud Olofsson gillar att variera sina smycken utan någon synbar strategi.

Jag är inte riktigt säker på om det är sant, jag har svårt att tro att åtminstone Alliansens partiledare inför en debatt som ikväll, minimum ser till att inte någon av dem sticker ut för mycket.
Det är säkert rätt att klädvalet kanske inte ger plus i förtroendekassan hos medborgarna, men jag är övertygad om att det kan ge minus.
Senast var det ju Mona Sahlins dyra väska som orsakade rubriker. För mig får hon ha vilken väska hon vill, men gentemot sina egna väljare kanske någon borde funderat på om det var lämpligt.

Personligen tycker jag det är lite synd att svenska politiker inte vill, eller vågar, skapa sig en egen stil. Inte för att ta över men däremot för att förstärka sin image. Politiken skulle må bra om flera vågade vara mer personliga även i valet av kläder.

Hur jag själv klär mig i politiken? Frågan kanske ska besvaras av andra, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte tänkte efter i vilket sammanhang jag kommer att verka under dagen när jag väljer ”outfit for today”.

Relaterat: SvD, AB.

Andra bloggar om , , , , , .

Inga kommentarer: