I Tyresö finns sedan länge en outtalad överenskommelse som säger att man utnyttjar inte kommunens offentliga register i politiska syften.
Nu har Socialdemokraterna brutit den med råge! Med hjälp av adressregistret över barnen i Tyresös skolor och förskolor har man skickat ut ett politiskt propagandastycke till alla föräldrar. Inte nog med att man klivit över den etiska gränsen med sjumilakliv, man far även med osanning i texten.
Lovisa Lagerström Lantz och Martin Nilsson har uppenbarligen inte lärt sig räkna i Tyresös utmärkta skolor utan påstår att Moderaterna vill spara 8,6 miljoner på skolan och förskolan under 2009.
Sanningen är att den borgerliga Alliansen i Tyresö höjt skolpengen i flera år, så också 2009, men eftersom elevunderlaget för året är lägre än föregående år ser vi till att anslagen till skolan anpassas till underlaget, precis som det görs varje år beroende på befolkningsstrukturen.
Skillnaden mellan den styrande Alliansen och Socialdemokraterna är att vi tar ansvar för hela kommunens ekonomi och kan inte som oppositionen ägna oss åt ofinansierad överbudspolitik. Vi är rädda om skattebetalarnas pengar samtidigt som vi satsar på skolan!
För att slippa oönskade samtal från telesäljare finns ”nixregistret”. Har Socialdemokraterna något liknande för Tyresös föräldrar som inte vill fylla sina brevlådor med oönskad och osann socialdemokratisk propaganda?
Relaterat: AB, DN, SvD.
Andra bloggar om skolan,skolpolitik, Alliansen, Tyresö, Socialdemokraterna, etik.
tisdag 23 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Får inte skolorna hela elevpengen direkt av er? Då borde det ju inte spela någon hur många elever som går i respektive skola utan endast respektive elevs individuella skolpeng.
För övrigt - vad gör ni för att öka elevunderlaget i den konkurrens om barnen som finns idag (från friskolor och andra kommuner)?
Elevunderlaget ökar och minskar i takt med att storleken på ålderskullarna förändras. Det innebär också att intäkterna för respektive skola förändras från år till år.
Marknadsföringen sker via respektive skola, de är ju bäst skickade att berätta om sina profiler etc.
Från centralt håll hjälper vi till bl a med att berätta om enskilda projekt, kommunicera ut skolornas resultat mm.
Skicka en kommentar