torsdag 6 november 2008

Varför bokstäver?

Regeringen är nu klar med förslaget till nytt betygssystem. Det ska vara i skalan A-F där F står för icke godkänd och A ska vara svårare att uppnå än dagens MVG.
Det är på tiden att vi får en större spridning i skalan inte minst för att kunna gradera de som söker till högskolan. Jag har själv arbetat en del som lärare och vet hur svårt det är att betygsätta elever och prestationer som ligger mellan de olika stegen. När det gäller intagningen till högskolan känner jag ungdomar som trots MVG i samtliga kurser på gymnasiet inte kommit in på önskad utbildning. Snacka om slöseri med resurser!

Övrigt innehåll i propositionen väntar jag med att recensera till jag fått chansen att läsa den, men en sak reagerar jag på. Varför bokstäver?

För att kunna gradera sökanden till högre nivåer måste man ju, liksom idag, omvandla bokstavsbetygen till siffror för att kunna skapa ett medelvärde. Kan det möjligen vara så att tanken finns att låta A vara värt t ex 7, B vara värt 5 osv ? Det är det enda skälet jag kan se i dagsläget.


Relaterat AB, AB, SvD.

Andra bloggar om , , .

Inga kommentarer: