onsdag 4 januari 2012

Folkhemmet i konkurs

Läste några dagar före jul en notis någonstans, som meddelade att sju av åtta butiker i möbel- och inredningskedjan Folkhemmet gått i konkurs.

Jag måste erkänna att fram till i höstas var helt okänt för mig att de överhuvudtaget existerade, till jag gick förbi butiken i Nacka Forum. Jag minns att jag skrattade och kommenterade butiksnamnet lite ironiskt med att ”där säljer de alltså gamla pinnstolar och kommoder”.
Butiksnamnet kändes inte heller särskilt futuristiskt, försiktigt uttryckt.

Man skyller på en för snabb expansion och att man inte kunnat attrahera köpkraft. Ja, vadå? Trodde man att människor med köpkraft skulle lockas av det butiksnamnet? Hur tänkte man då?

Det kan se ut som en tanke, men kopplingen till det socialdemokratiska partiets kräftgång är för uppenbar för att man ska kunna missa den.

Per-Albin Hansson började bygga folkhemmet och Tage Erlander fortsatte. Det var kanske rätt på den tiden, men uppenbarligen inte nu längre. 
Socialdemokraterna letar desperat efter en ny politik, nya ledare och en ny väljarbas. Den uppenbara frågan kommer osökt: Kan ett politiskt parti gå i konkurs?


Relaterat: E24, DN, DN, AB, AB, Exp.

Inga kommentarer: