tisdag 10 januari 2012

Debatten spårar fel

I en debattartikel i SvD lördag, gör folkpartisterna Birgitta Rydberg och Barbro Westerholm kopplingen mellan avgiftsbelagda skidspår och allemansrätten. De hävdar att avgifter för att åka skidor i preparerade spår hotar något av det finaste vi har, allemansrätten.

De ställer också en raljerande och retorisk fråga: ”Är nästa steg att avgiftsbelägga springturerna i sommarens joggingspår?”

I dagens SvD replikerar Måns Motell, moderat ledamot av regionfullmäktige i Gävle, att en lagstiftning mot avgifter för att åka i preparerade spår skulle få förödande konsekvenser för det företag som skapar högklassiga anläggningar för längdskidåkare.

Motell har helt klart en poäng i sin argumentation, men även de skidspår som inte sköts av företag kostar pengar att anlägga och sköta.

Förra vintern försökte jag att få igång en debatt om vad vi vill ha för välfärd för våra kommunala skattepengar och exemplifierade just med de kommunala kostnaderna för att hålla igång bra skidspår för våra motionärer.
Jag ställde också frågan varför det är självklart för alla att ett besök i en kommunal simhall kostar pengar, samtidigt som de flesta tar för givet att en annan bra motionsform, skidåkning i preparerade spår, ska vara gratis.

Istället för en seriös debatt i frågan gick den lokala oppositionen i taket och det gick så långt att lokala SSUare klistrade flygblad längs skidspåren i Tyresös friluftsområde, Alby, där man påstod att jag vill ta betalt av motionärerna där.

Jag vill också här passa på att säga att det inte finns några som helst tankar för närvarande, från vare sig mig, mitt parti eller Alliansen i Tyresö, att avgiftsbelägga våra skidspår.

Däremot hoppas jag att vi denna gång kan få igång en seriös debatt om vad vi vill lägga våra skattepengar på, och hur vi kan stimulera Tyresöbornas vardagsmotion så kostnadseffektivt som möjligt.

Det låter på firma Rydberg/Westerholm som att de lever i någon slags "Mora-Nisseromantik", där skidåkare, iförda lovikavantar och toppluvor, i långa rader kör upp sina egna spår. Eller också är det så enkelt, att det alltid är lättare att debattera och tycka i frågor där man själv inte behöver ta politiskt ansvar för kostnader och prioriteringar?

Relaterat: SvD, SvD, AB, Exp, Exp.


Bloggkollegor i samma ämne: Kjellberg, Granqvist.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dick, va inte så feg nu! Ta in pengar på
skidåkarna och lägg pengsrna på en superarena för Tyresös damer.
Dom lirar väl i Womens L. nästa år. :-)
Jensa

Dick Bengtson sa...

#Jensa# Just den varianten är inte aktuell.
Däremot är du inne på ett intressant ämne: Med hur mycket ska en kommun subventionera vuxnas fritidsnöjen?

Margareta sa...

Det här en gammal fråga som du väckt. Jag spårar gärna själv - desto starkare blir motionen. Jag åkte skidor med min mamma och mina syskon över vindpinade fält i Sorunda och vi kom fram! Vem skulle ha spårat där? Att vi barn inte älskade just de turerna är en annan sak...

Det är något gnidet över den här diskussionen. Naturen är så generös mot oss - låt oss vara generösa mot dem som njuter av naturen såväl vinter som vår, sommar och höst.

Dick Bengtson sa...

#Margareta# Är det någon skillnad mellan att vara "generös" mot dem som njuter av naturen och att vara "generös" mot dem som njuter av motion i en rackethall?

Det är just det denna diskussion handlar om, anser jag.