torsdag 12 januari 2012

Våldsam av datorspel?

En expertstorm har blossat upp kring frågan om man kan bli påverkad och själv bli våldsam om man lägger mycket tid på att spela våldsamma datorspel.

I ena ringhörnan Statens medieråd, i blågula byxor, som mycket klargörande säger: ” Vår slutsats är att det inte finns några bevis för att man blir våldsam av att spela datorspel, men vi utesluter inte att det kan ligga något i det.”

I den motsatta ringhörnan, i gröna byxor, återfinns tre forskare vid Karolinska institutet. De kritiserar Statens medieråd för att gå i spelindustrins ledband, och pekar på att det finns studier som säger att våldsamma datorspel visst ökar sannolikheten för aggressivt beteende.

Den högintellektuella pajkastningen är i full gång. Men är de egentligen oense?

Jag inte läst vare sig Statens medieråds rapport, eller de studier som experterna från KI hänvisar till, men jag har arbetat så mycket med ungdomar så jag dristar mig att ha en egen teori i tvistefrågan.

Jo, jag tror faktiskt man kan bli våldsbenägen av att spela för mycket våldsamma datorspel, eller genom att se för många rena våldsfilmer.

Men, och det här är ett viktigt men, bara om man har sin bakgrund i en otrygg miljö. Har man växt upp i en familj där våld förekommer regelbundet eller i en familj som inte förmår sätta gränser för barnen, då tror jag visst att medial våldskonsumtion kan öka eller starta ett aggressivt beteende.

Är man däremot uppväxt i en kärleksfull miljö där de vuxna sätter tydliga gränser och själva är positiva föredömen, är min uppfattning att medialt våld inte påverkar ett barns beteende. Det kan möjligen verka fördummande, men det är en helt annan diskussion.

Tycker man att ens barn tillbringar för mycket tid med datorspel kan man göra som en avlägsen bekant till mig gjorde. Han installerade en strömbrytare i sitt sovrum som bröt strömmen till barnens datorer! Game over styrdes alltså av farsan! Det kallar jag att sätta tydliga gränser!


Relaterat: DN, DN, SvD, AB, AB, AB, Exp.

Andra bloggar om , , , , , , .

3 kommentarer:

Rasmus sa...

Jag är själv en person som väldigt ofta spelar spel som dessa, men ingen som jag känner skulle någonsin kalla mig aggresiv, troligtvis motsatsen.

Dick Bengtson sa...

#Rasmus# Nu vet inte jag hur gammal du är, men förmodligen har du växt upp under trygga förhållanden och med vuxna som satt gränser.

I så fall vet du t ex att ingen människa av kött och blod klarar av alla de slag och sparkar som utdelas i ett spel.

Margareta sa...

Diskussionen handlar egentligen om föräldrars och vuxnas oro. Den tycker jag att man ska ta på allvar.

Du har absolut rätt i att barns och ungdomars förmåga att hantera spel/filmvåld är relaterad till hur trygga de är i sig själva.

Egentligen är debatten en debatt om hur vi minskar våldet bland ungdomar mot ungdomar. Där ska vi vara oroliga...