tisdag 12 november 2013

Kommuner ska inte driva solarier

Cancerfonden larmar i en debattartikel om att fallen av hudcancer ökar dramatiskt.  Antal fall med diagnosen malignt melanom har fördubblats mellan 2000 och 2011. Man föreslår också att en åldersgräns för solariebesök sätts till 18 år.

Det är bra att Cancerfonden uppmärksammar denna negativa trend och hjälper till att upplysa om de höga riskerna.

Något som förvånar både Cancerfonden och mig är uppgiften att minst 63 kommuner driver solarier i egen regi.  Ja, du läste rätt. Sextiotre stycken.

Tänk, jag trodde den tiden var förbi när kommunerna, ofta på ett illojalt sätt, konkurrerade med det privata näringslivet!

Hur många kommuner är det som driver korvkiosker? Pizzerior? Taxiåkerier?
Förhoppningsvis ingen. Men solarier går tydligen bra. Skäms, lägg ner dem snarast!

Kommunerna har en stor roll att spela i arbetet för en förbättrad folkhälsa. Att driva solarier är raka motsatsen.

Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, SvD.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjabba.

Det är ingen lätt fråga. Normalt bör dock en kommun inte driva solarier men kan driva en badanläggning och ha ett litet gym och ett solarium i dess närhet. Det ser jag inte som något uppseendeväckande.

Kommunen upplåter fritidsaktiviteter åt sina medborgare och på så sätt kan man ordna ett antal anställningar. Det känns väl som ett win-win-case Dick?

Du har tidigare tangerat ämnet i en blogg eller en kommentar. Då tror jag att det rörde sig om en kommunal verksamhet som konkurrerade med en privat. I ett sådant fall blir den kommunala verksamheten konkurrenskraftigare med hjälp av skattemedel och dit är vi överens att skattemedlen inte skall gå. Om det redan finns ett privat alternativ skall kommunen inte lägga näsan i blöt.

Att förbjuda kommunala solarier för att ersättas av privata sådana hjälper dock inte i frågan om hudcancer. Ju fler solarier desto fler patienter med hudcancer. Det bästa i frågan är att förbjuda solarier, privata som kommunala, men från vissa håll skulle det säkert protesteras kraftigt.

Erbjud svenskarna en sjätte semestervecka på Kanarieöarna så lugnar sig nog protesterna.

; )

Tugga

PS Och hudklinikerna blir jätteglada. DS

Anonym sa...

... jag ändrar och justerar när jag skriver ... första meningen blev lite tiltad när "dock" inte försvann.

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Håller med om mycket du skriver, men solarier är väl knappast "fritidsaktiviteter"?

Jag gillar inte förbud utan tror att utan kommunala solarier och ökad information så kommer marknaden på sikt att självdö.

Sjätte semestervecka vore nog skönt, men vi behöver faktiskt arbeta mer, inte mindre.

Anonym sa...

Dick, du kan bättre.

Bad, solarium och gym är väl fritidsaktiviteter??!! Jo, det är det.

Solariemarknaden är väl, för jag känner mig mycket övertygad men vet inte, på väg att självdö.

Och knorren med en sjätte semestervecka var skriven med glimten i ögat och var självfallet inte allvarligt menat.

Jag förstår att du ibland håller på för mycket med politiken och kanske inte hinner svara uttömmande. Se därför inte detta som att jag klankar ner på dig även om det låter så.

Tjolahopp, snart tuggar vi Portugal.

Tugga

PS Har du eller någon i din närhet intressen i solariebranschen? DS