söndag 25 december 2011

Kalle Anka i politiken

I går satt jag, och förmodligen du och väldigt många fler svenskar, framför TVn klockan 15 för att starta julfirandet med Kalle Anka. Varför vi har denna något bisarra jultradition i detta land funderade jag kring redan julen 2009.

Men medan jag satt där insåg jag att man lätt kan göra kopplingar mellan flera av Disneyfigurerna och aktuella politiker.

Till exempel såg jag i Askungen en Annie Lööf, som med hjälp av något nytt har ambitioner att höja sin och Centerpartiets status bland prinsarna, förlåt, väljarna.

Den irriterande fågeln på Kalles campingsemester skulle kunna var Jan Björklund som envetet dyker upp både här och där med nya snabba reformer för skolans bästa.

Matadoren påminner om Göran Hägglund, som vädjar: ”Se mig, bry er om mig, rösta på mig.” Men tyvärr är det inte särskilt många som verkar bry sig.
Även Vänsterpartiets partiledarkandidater hittar vi hos tjuren Ferdinand. Nämligen alla småtjurar som slåss med varandra för att vinna kampen om att få vara med på den stora partiledardebatten, förlåt, tjurfäktningen.

Piff och Puff är en reinkarnation av Miljöpartiets språkrör, firma Fridolin & Romson. Inkomna från den gröna naturen, försöker de att anpassa sig till en verklighet inomhus. Precis som sitt parti, verkar de ha lyckats till slut.

Statsminister Fredrik Reinfeldt liknar såklart den italienska chefskocken på restaurangen där Lady och Lufsen äter romantisk måltid. När den lille kocken påstår att hundar inte kan prata, svarar han att hundar minsann pratar med honom. Precis som alla de människor i vardagen som ”Freddie” träffar på sina resor över landet.

Håkan Juholt då, undrar du. Det är väl ganska självklart. Prins John som yrar i sömnen: ”Det är statsminister jag vill bli”, medan Robin Hood (Anders Borg som frigör pengar till fler jobbskatteavdrag för att öka vanliga människors valfrihet) tar pengasäckarna. Sir Väs i vaggan vid kortändan är såklart Prins Johns vapendragare Tommy Waidelich.

Fundera på den till nästa julafton. God fortsättning!


Relaterat: DN, SvD, SvD, Exp, AB.


Bloggkollegor: Antonsson, Kent, Peter Andersson.

3 kommentarer:

Jörgen sa...

Inte särskilt fyndigt eller vasst tyvärr.

Dick Bengtson sa...

#Jörgen# Tråkigt att du tycker så. Hur skulle du själv skrivit?

Anonym sa...

Tja vad ska man skriva.
Att du verkar vara duktig på att skriva sagor kanske