söndag 4 december 2011

Idrotts- och kulturhelg i Tyresö

Denna andra advent har jag till stor del ägnat till idrott och kultur i Tyresö. Igår var jag i Haninge för att se TyresöTrollbäcken IBK i Superligan i innebandy.   
Varför Haninge, undrar du? Jo, Innebandyförbundet ställer sådana orimliga krav på arenorna att vi i Tyresö inte kan leva upp till dem, och Haninge kommun är snälla nog att upplåta Torvallahallen för vårt innebandylag.

Matchen som sådan var till största delen ett sömnpiller där Mullsjö sprattlade emot i två perioder, men till slut vann TTIBK säkert med 4-2. Bäst i laget var målvakten Benjamin Löfdahl, som bl a räddade en straff och parhästarna Kevin Björkström och Victor Ferraresi.
Ett styrketecken dock att vinna trots att spelet inte klaffade särskilt bra. Jag hoppas verkligen att laget hänger kvar i Superligan och kan spela nästa säsong hemma i Tyresö i nya fina Nybodahallen som blir klar till hösten 2012.

Som lite kuriosa, eller i avdelningen värdelöst vetande, så var jag inte den enda elitbloggaren på plats. Nej, matchen bevakades även av Tokmoderaten, och jag ser fram emot hans blogginlägg om innebandy och kanske om idrottsförbundens ohemula krav. Det borde passa hans skarpa formuleringsförmåga.

Ikväll har jag varit på bio Forellen och sett filmen Huvudjägarna som baserats på Jo Nesbøs bok. Nu var det kanske inte för filmen jag var där i första hand, även om den var en helt ok actionrulle. Stundtals blodig men småkul intrig. Avsevärt bättre än det massproducerade Becktramset som sänds på TV.

Nej, huvudanledningen var att jag ville uppleva hur digitaliseringen av ljudet och bilden, har förbättrat filmupplevelsen i Tyresö.
Det har den, det vill jag lova! Mycket bra! Knivskarp bild och ett ljud som förmodligen även klarar en opera.
Det är fantastiskt roligt att Tyresö, som liten kranskommun, kan ha en egen, tekniskt toppmodern, bio som är så bra att vi t o m får hit premiärer ibland.

Filmföreningen har gjort, och gör ett kanonjobb. Har du ännu inte besökt Bio Forellen så tycker jag du ska göra det snarast. Kommande filmer hittar du här.


Relaterat: DN, DN, DN, AB, AB, Exp.

Andra bloggar om, , , , , , .

Inga kommentarer: