Hur har det blivit så, kan man fråga sig?
För det första kan man konstatera att de växande kommunerna
befinner sig i en positiv spiral med tillväxt som ur bostadsperspektiv kan vara
svår att hantera. Närheten till attraktiva jobb och möjligheter till utbildning
gör att många vill flytta dit, vilket skapar ökad tillväxt, vilket lockar ännu
fler. Väldigt många attraheras, naturligtvis, av att bo i kommuner med
framtidstro och en positiv känsla.
Exempel på SABO:s s k Kombohus |
Hur ska vi då komma tillrätta med obalansen?
Jag har förmånen att både sitta i styrelsen för Tyresös
kommunala bostadsbolag och i kommunens Miljö- och samhällsbyggnadsutskott,
vilket innebär att jag har möjlighet att se ”båda sidor av myntet”.
Det finns några uppenbara brister i systemet som borde kunna
rättas till snabbt.
1) Minska
kretsen av ”sakägare” som har rätt att överklaga i detaljplaneprocessen.
Kretsen av närmast berörda borde kunna minskas utan att tumma på den demokratin.
2) Inse
att i stadsmiljö så finns det ett visst buller. Lätta på det regelverket. Jag
förutsätter att den som vill bosätta sig på Sveavägen i Stockholm inte
förväntar sig fågelkvitter till morgonkaffet.
3) Snabba
på planprocessen. Genom att kapa någon vecka på varje delmoment borde det i
alla fall gå lite snabbare.
På lite längre sikt tycker jag faktiskt att det är värt att
fundera på om det inte skulle vara en låg moms på hyran. Det skulle i andra
ändan ge bostadsbolaget möjlighet att dra av momsen på sina fakturor, vilket
skulle ge lägre kostnader och på sikt lägre hyror. Förslaget skulle kosta
staten ett antal miljarder, men skulle stimulera precis där det behövs.
Jag tycker inte att staten ska kunna reglera kvalitetskraven
på nya bostäder och därmed göra våld på det kommunala självstyret. De stora
bostadsbolagen kan absolut anpassa sig till lokala krav, som i sin tur ofta
driver teknikutvecklingen när det gäller t ex energiåtgång.
Däremot välkomnar
jag initiativ som exempelvis SABO:s ”Kombohus”, där man tecknat ramavtal med
några byggherrar för att pressa priserna på nyproduktion.
På sikt måste vi också fundera på det där med
hyresreglering. Redan idag har ”läget” en viss inverkan på hyresnivån. Jag
tycker att tanken att fina lägen kostar lite mer inte är fel. Vissa väljer att
prioritera boendet före andra kostnader i sin hushållsekonomi.
I det
sammanhanget kan man också fundera på om inte Hyresgästföreningen spelat ut sin
roll? Hur många hyresgäster är faktiskt medlemmar? Kanske ska man fundera på ”lokala
boenderåd” där de boende i området ges inflytande på sin boendesituation?
Slutligen, att slopa bygglovskrav för fönsterbyten och
liknande är bra åtgärder. Däremot är jag skeptisk till att låta fastighetsägare
bygga till eller bygga ”extra friggebodar” utan bygglov. Det finns en uppenbar
risk att man på det sättet urholkar kommunernas rätt att faktiskt avgöra vilken
typ av bebyggelse man vill ha i olika områden. Dessutom ökar det helt klart
risken för osämja bland grannar och att områden förfulas. Vem vill bo granne med Villa Villekulla?
I Tyresö försöker vi att ta vårt ansvar. Fram till 2021
räknar vi med att bygga ca 3000 bostäder, främst genom förtätning och genom att
tänka stad. Med snabbare planprocess kan det t o m bli fler. Några nya
miljonprogram vill i alla fall inte jag ha!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar