onsdag 28 augusti 2013

Ett bra första steg av Alliansen

Regeringen föreslår att egenavgifterna för småföretag ska sänkas med 2,5 procent. Det är bra. Kostnaden för att anställa i Sverige är alldeles för hög och drabbar särskilt små och medelstora företag.

Förslaget träffar helt rätt eftersom det med stor sannolikhet är just i dessa företag som majoriteten av nya jobb skapas.

Jag hoppas att detta kan vara ett första steg av flera för att få ner avgifterna på en rimlig nivå.

Regeringen ska även se över ansvaret för andra sjuklöneveckan, som idag ligger på arbetsgivaren, vilket jag hoppas leder till en reform där ansvaret tas bort. 

Vi ska självklart ha ett samhällsskydd för människor som av olika skäl blir sjuka en längre period. Men ansvaret borde inte ligga på arbetsgivare, orsakerna till frånvaron är ju sällan enbart arbetsrelaterade.

Kan man dessutom få be om en utvidgning av RUT till att även omfatta IT-tjänster i hemmen så kan det här bli riktigt bra.

Relaterat: SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, DN, AB.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm, det ligger vissa hinder i vägen för att du skall få min acceptans.

Försäkringskassan håller hårt i skattebetalarnas slantar. Försök att övertyga dem att du inte kan jobba efter du har varit sjukskriven i en vecka. Du behöver kanske bara två-tre dagar till innan du står på benen igen.

FK kan hävda vad som helst för att neka dig din rättmätiga ersättning. Kalla mig allmänborgerlig i min allmänna politiska ståndpunkt men vi skall aldrig slå på den sjuke människan. Då ser jag hellre att vi behåller tvåveckorsregeln.

Är småföretag företag med max tio anställda? Då kan det dröja innan den elfte blir anställd eller så blir den sist av elva anställde av med jobber fortare än kvickt. Å andra sidan kan det lättare innebära att ett än mindre företag anställer en sjunde eller en femte person.

Det finns för- och nackdelar med de flesta förslagen. Min allmänna inställning är att om ett företag inte kan konkurrera med justa medel skall det gå i konkurs.

En sak till. 25 anställda i ett bolag blir till tre bolag. Gissa varför?

Näää Dick. Se till att inget händer på den fronten.

IT-tjänster i hemmen låter spontant bra. Vis av erfarenheten med anhörigersättning och höjda priser från hantverkare gör att jag hoppas i så fall på mycket reglerade former av en sådan reform.

1 rätt av 3 Dick. Du håller stilen.

; )

Dick Bengtson sa...

#Anonym# Förslaget rör bara de som driver enskilda firmor och delägare i handelsbolag, d v s de allra minsta företagen.

Förslaget anger inte hur stort ett "litet" företag är, men den maximala förbättringen handlar om 5 000 kronor/år (om jag läste promemorian rätt). Det är jag säker borgar för att satsningen hamnar rätt.

Jag säger inte att vi "ska slå" på någon sjuk människa. Jag bara ifrågasätter om det är arbetsgivaren som ska betala andra sjukveckan. Det finns så många skäl att bli sjuk som inte har med jobbet att göra. Om du t ex bryter benet i fjällen på semestern är det väl knappast arbetsgivarens fel, eller hur?

RIT-avdragen tror jag kan skapa jobb för ungdomar, det är ju de som kan sådant.

Kul att debattera med dig :-), kan du inte skapa en pseudonym så jag slipper kalla dig "anonym"? Du kan kanske kalla dig för Olle, eller Putte, eller Eulalia...

Anonym sa...

Du får mig osökt att tänka på Åsa-Nisse.

: ))

Jag läste dagen efter att det gäller egenföretagare. Det ger inga jobb men det kan vara en ynnest för alla de som jobbar häcken av sig och skall svara gentemot 500 myndigheter. Det är okej att ge dem en liten skattelättnad.

Bryter du benet är du borta mer än två veckor. Visst är det sant att arbetsgivaren inte kan skuldbeläggas i ett sådant fall. Om du behöver en penicillinkur på 8 eller 10 dagar tror jag det är enklare att behålla dagens regler än att låta FK neka dig ersättning andra veckan eftersom du exempelvis kan jobba hemifrån.

Möjligen kan FK och Arbetsgivarna göra upp om en utbetalningsförsäkring för andra veckan så arbetstagarna slipper att ha med FK att göra under den perioden.

Om jag ser vidare glädje att debattera vidare skall du få mitt pseodenym. Det är inte Åsa-Nisse.

Ha en bra helg Dick, det är fortfarande sommar.