Han skriver bland
annat: ” Hur barn lyckas i skolan beror
inte i första hand på vilken skola de går i, klassens storlek eller lärarnas
skicklighet. Även om det givetvis är viktigt. Hur de lyckas beror mer på
föräldrarnas engagemang och förväntningar, deras utbildningsnivå och attityd
till utbildning.”
Samtidigt
fortsätter Lärarförbundet och oppositionen att upprepa sitt mantra lärartäthet-lärartäthet-lärartäthet.
Som om det allena skulle lösa alla problem och höja den svenska skolans resultat.
Jag tycker
psykologen verkligen slår huvudet på spiken, när han pekar ut föräldrarnas
ansvar. Det är självklart skolans ansvar att lära ut färdigheter, hur man
arbetar i grupp etc.
Men det är lika självklart föräldrarnas ansvar att se till
att barnen kommer utvilade till skolan, har gjort sina läxor och förstår att
respektera både vuxna och andra barn i skolan.
Hur väl man
lyckas med dessa, på pappret basala saker, har förmodligen mycket större
påverkan än lärartätheten eller om skolan drivs i offentlig eller privat regi.
4 kommentarer:
Oj Dick.
Detta är svårknäckt.
Ge föräldrarna utbildningsstöd för att kunna vara hemma mera för att förbereda sina barn inför läxläsning etc.
Av hävd är jag emot de flesta former av bidrag i samhället så det är väl bättre att lärarförtäta.
Men det innebär högre skatter. Ööh.
F-n också. Vore det inte bättre att han knep näbb??!!
#Anonym# Vore det inte bättre om föräldrarna tog sitt ansvar och uppfostrade sina barn? Utan bidrag!
Vi är överens. I hastigheten missade du nog vad jag av hävd är emot.
Lämna inte förslaget om utbildningsstöd till V för då kan vi nog räkna med att vi har ett förslag i riksdagen rätt snart.
#Anonym# Jag lovar. Däremot kan jag inte lova att alla vänsterpartister som läser min blogg inte kopierar ditt ironiska förslag...
Skicka en kommentar