tisdag 28 maj 2013

Det är inte klyftorna som är problemet

Vissa debattörer, inte minst i ljuset av vad som hänt i vissa förorter, skyller problemen på ökade klyftor i samhället. Man påstår att orsakerna bottnar i att vissa grupper, som redan har en god levnadsstandard, fått kraftigt ökade inkomster och därmed bidragit till en ekonomisk segregation.

Jag tycker att man gör alldeles för lätt för sig. Om det inte finns morötter för dem som är villiga att jobba mer och hårdare än genomsnittet eller lägga många tuffa år på sin utbildning, vad skulle de då sträva efter?

För ett antal år sedan arbetade jag i Lettland, strax efter murens fall. Mitt jobb bestod i att utbilda säljare i ett nybildat bolag. Det betydde att jag fick många tillfällen att tala med dessa människor och få en inblick i deras vardag.
Döm om min förvåning när en av säljarna berättade för mig att han var utbildad läkare! På min fråga varför han, efter en lång och tuff utbildning, inte arbetade som sådan, så svarade han att han inte kunde försörja sina barn på den lönen. Man ska då veta att letterna fortfarande i mångt och mycket levde i arvet efter den sovjetiska ockupationen där utbildning inte premierades i lönekuvertet. Nu har man förhoppningsvis rättat till felaktigheterna.

Nej, problemet är inte eventuella klyftor. Problem uppstår däremot om levnadsnivån för de med lägst inkomster blir för låg och att det inte finns något att sträva efter. Alliansens jobbskatteavdrag har gett en vanlig familj över 35 000 mer per år att leva på. Om inte det är att höja nivån i samhället så vet jag inte vad.

Sedan finns det absolut mer att göra, både när det gäller jobb och utbildningsmöjligheter. Men man ska veta att vänsteraktivisternas slagordsretorik och rop på mer bidrag leder bara till en sak. Att alla får det lika illa. Men det är kanske den jämställdheten man vill ha?

Relaterat: DN, DN, AB, SvD, SvD, SvD, SvD.

3 kommentarer:

nathalie sa...

jo visst de e bra att dom som jobbar får de dom förtjänar men om man ser de ur en annans synvinkel tex ja sj fick 9000kr denna månaden och jo de e mycket men inte med räkningar på 8600 ska ja o mina tre barn leva på de som blir över då? vilket är 400kr ska ja då kunna köpa mat o kläder o allt som man behöver på 400kr ? och jo ja va arbetsökande men nu mammaledig å ja ja har frågat varför ja fått så lite när ja har barn o svaret är men de är så reglerna är nu inget vi kan göra där har du problemet de är inte att alla ska ha de lika illa men ingen ska väl förväntas kunna leva på 400kr för en hel månad eller? i så fall peka ut den affären till mig som ger mig allt som ja o mina barn behöver på en månad och jo visst dom drar av skatten på lönen men höjer priser på allt annat så då får folk som ja inte råd med mat osv

Unknown sa...

Stockholm brinner men klyftorna är inget problem. Låt dom äta bakelser!

Jag önskar att du vore tvungen att leva som de du påstår inte har några problem. Det är ju uppenbarligen inga problem, så sätt igång bara... det skulle bevisa dina åsikter och förtjäna en gnutta respekt.

Dick Bengtson sa...

#Natalie# Jag förstår att det kan vara tufft utan att känna till din specifika situation. Min poäng är ju att det är "lägstanivån" som kan behöva höjas, och det har ju inget med några klyftor att göra.