måndag 5 november 2012

Tjuren Ferdinand är död

Varje julafton, så länge jag kan minnas, har jag retat gallfeber på familjen strax efter klockan 15. Så fort den tecknade snutten om tjuren Ferdinand drar igång, börjar jag recitera berättaren, ord för ord, någon tiondels sekund före det riktiga ljudet. Det har blivit en del av min jultradition.

Berättaren, Hans Lindgren, avled i fredags. Han tillhör på något sätt min barndom. Inte för alla filmroller han gjorde, utan för sin mycket egna röst. En röst som fick mig att lyssna lite extra och som jag förknippade med något kul och spännande.

Hans Lindgren dubbade många tecknade figurer, som ormen Kaa i Djungelboken, men för mig är han, och kommer alltid att vara, starkast förknippad med tjuren Ferdinand.

Jag hoppas att han kommit till något ställe, där det finns en korkek att vila under. Och har han inte gått därifrån, så sitter han väl där än…

Vila i frid, Hans Lindgren.

Relaterat: DN, AB, AB, SvD, Exp, Exp.

Andra bloggar om,, , .

Inga kommentarer: