I somras kände jag efter ett joggingpass att det var dags
för det andra knät. Det svullnade upp och smärtade så fort jag försökte belasta
mer än med vanlig promenad.
Nu började min resa för att få till en operation även av
vänster knä. Regelverket säger att man ska börja hos sin husläkare. Jag har
sedan länge valt Tyresöhälsan som min lokala vårdcentral. Den startade som en
företagshälsovård, utvecklades till ett privat alternativ av en av grundarna
och jag har alltid varit mycket nöjd med den vård jag fått där.
Sedan några år är företaget sålt till Aleris och jag måste
tillstå att servicen har blivit mycket sämre. Det har tagit en evinnerlig tid
att få till röntgentider. Ansvarig läkare har visat noll engagemang i min skada
och det har inte känts som han överhuvudtaget brytt sig.
Dessutom missade man att bifoga röntgenresultat, när jag
till sist mer eller mindre tvingade mig till en remiss till Capio S:t Görans
ortoped. Tyresöhälsan har fördröjt mitt ärende i minst fyra månader på grund av
bristen på engagemang. Kort sagt, uruselt.
När jag väl kom till S:t Göran så fick jag ett mycket bra
mottagande, en engagerad läkare och tydliga besked: Vi kan inte garantera att
ditt knä blir helt bra, men självklart ska vi försöka med en operation. De
förstod mina behov till fullo.
Efter tre veckor hade jag en tid för operation. I min
förvåning och glädje över att det gått så snabbt, missade jag att bekräfta
tiden. Då ringer de upp, och frågar hur jag vill ha det istället för att bara
strunta i mig, vilket de kunde ha gjort.
Båda vårdinrättningarna i min lilla betraktelse är drivna i privat regi, men mina upplevelser är som dag och natt.
Jag hävdar alltså att vår välfärd inte hänger på om
driftformen är privat eller offentlig. Det handlar som i alla andra fall om att
skapa engagemang och tydlighet hos medarbetarna, att ha effektiva processer och
att förstå för vem man är till. Om man sedan kan skapa vinster till de som
investerat har ingen betydelse. Det handlar om leveransen, ingenting annat.
Det vi måste bli bättre på, är att utveckla kvalitetskraven i
upphandlingarna och mätmetoderna för att följa upp. Att även hitta bra sätt att
dela med sig av sina erfarenheter, benchmarking, är något som också kan
utvecklas rejält.
Jag är övertygad om att privata alternativ och valfrihet gynnar även de offentligt
utförda välfärdstjänsterna, både på lång och kort sikt.
Andra bloggar om service, funderingar, sjukvård, samhälle, Tyresö, välfärd, skatter, vård, privatisering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar